Όταν ήσουν μικρή τα δανειζόσουν από τη ντουλάπα της μαμάς για να παραστήσεις τη «δασκάλα με τα ψηλά τακούνια», ενώ εσύ, ο μικρότερος ή μεγαλύτερος αδερφός την έστηνες πίσω από την πόρτα, για να κρυφογελάσεις με την ησυχία σου και να απολαύσεις δωρεάν θέαμα καλής ισορροπίας πάνω σε νούμερα τρομακτικά μεγαλύτερα από το 30-32 της μικρής και ανόητης αδερφής. Ο καιρός πέρασε, οι εποχές άλλαξαν και τα νούμερα μεγάλωσαν, με αποτέλεσμα, οι αξιοζήλευτοι «κόθορνοι», με τα τότε παιδικά μάτια, να μετατραπούν σε άκρως σαγηνευτικά και καλοφτιαγμένα, ψηλοτάκουνα γοβάκια. Εσύ, βέβαια, ο αδερφός/ ξάδερφος/ αγαπητικός εξακολουθείς να μην καταλαβαίνεις! Και εάν ακόμη περισσότερο, αναρωτιέσαι, γιατί το άρθρο αυτό μπήκε στη στήλη του Πολιτισμού, η απάντηση κρύβεται πίσω από τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Γιατί το να μπορείς να σχεδιάζεις είναι μία τέχνη!
Για την εμμονή μας στα ψηλοτάκουνα, πολλοί ρίχνουν τα βάρη στην επί 15 ετών, επιρροή του Sex And The City και της Carrie Bradshaw με την εμμονή της στα Manolo Blahnik. Ωστόσο, αναζητώντας τη βαθύτερη αιτία, η ιστορία μας πάει πολύ πίσω… Τόσο που πρέπει να φτάσουμε στον 16ο αιώνα, όταν η Αικατερίνη των Μεδίκων, την ημέρα του γάμου της με τον Δούκα της Ορλεάνης και για να καλύψει το χαμηλό της ύψος, έκοψε ένα κομμάτι από την ξύλινη σκάλα και το έβαλε ως εξωτερικό πάτο στο παπούτσι της. Η κίνηση αυτή κατέληξε να γίνει μόδα στους ευρωπαϊκούς βασιλικούς κύκλους, από γυναίκες…και άντρες ως ένδειξη υπεροχής όσων κατείχαν εξουσία. Ο Λουδοβίκος ο 14ος μάλιστα, κατά τον 17ο και 18ο αιώνα, είχε τέτοια εμμονή με τα τακούνια που, εκτός του ότι τα δικά του παπούτσια είχαν τακούνι 13ων εκατοστών σε σχήμα κλεψύδρας, είχε απαγορεύσει από όλους τους κοινούς θνητούς υπηκόους του να φορούν τακούνια, επιβάλλοντας ως τιμωρία, το θάνατο.
Η μετάβαση από τον 18ο αιώνα στη σύγχρονη εποχή συνδέεται με την εφεύρεση του στιλέτο. Και όταν λέμε στιλέτο, εννοούμε ότι όλο το βάρος του σώματος ισορροπεί πάνω σε ένα καρφί ύψους 10-15 εκατοστών. Ουσιαστικά, η ιστορία του ξεκινάει από τα 30s, όταν ένας Γάλλος κατασκευαστής παπουτσιών, ο Andre Perugia έφτιαξε ένα ζευγάρι τέτοια παπούτσια για μια διάσημη τραγουδίστρια της Όπερας.
Η επιτυχία τον παρακινεί να δημιουργήσει τον οίκο υποδημάτων Padova, διαθέτοντας τα διάσημα πλέον υποδήματα του στο κατάστημα Saks στη Λεωφόρο της Νέας Υόρκης. Αυτά τα παπούτσια είχαν προπομπό τους ιστορικές φυσιογνωμίες που φόρεσαν ή ποδοπατήθηκαν από τακούνια στον μεσαίωνα και έως τα τέλη του 19ου αιώνα, όπως η Μαρία Αντουανέτα, ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο Λουδοβίκος ο 14ος, η βασίλισσα Βικτώρια, ο Leopold Von Sacher Masoch (από τον οποίο ονομάστηκε ο μαζοχισμός).
Ωστόσο, η ανακάλυψη του στιλέτο με τη σημερινή μορφή έγινε στις αρχές της δεκαετίας του ’50 και με την καθοριστική συμβολή της Μέριλιν Μονρό, ως προς την εδραίωσή του ως υποδήματος φετίχ. Τα ψηλοτάκουνα παπούτσια και κυρίως οι γόβες στιλέτο, καθιερώνονται ως ιδανικά για τις βραδινές κοσμικές εμφανίσεις, από τον Roger Vivier, αντιπρόσωπο του οίκου Dior και τον Salvatore Ferragamo.
Μετέπειτα, ο λόγος γύρω από τα τακούνια συμπυκνώθηκε σε μία λέξη, τη λατρεία. Όλοι πλέον, τα αναγνώριζαν ως το ιδανικό υπόδημα που συμπληρώνει και τελειοποιεί μία γυναικεία εμφάνιση. Ο Χιου Χέφνερ τη δεκαετία του ’60 κάνει τα τακούνια 10 εκατοστών μέρος της στολής που φορούσαν τα κουνελάκια του Playboy. Τη δεκαετία του ’70, η μουσική Disco εμφανίζει της πανύψηλες πλατφόρμες που φοριούνται ανά τον κόσμο από άντρες και γυναίκες, ενώ τη δεκαετία του ’80, το στιλέτο επανέρχεται δριμύτερο, όταν οι γυναίκες το συνδυάζουν με φορέματα με βάτες και έντονα χρώματα στα αξεσουάρ, δίνοντας παράλληλα, όγκο στα μαλλιά τους.
Αργότερα, ο Manolo Blahnik αναδεικνύει το τακούνι στιλέτο σε μικρό έργο τέχνης. «Πίστευα πάντα ότι υπάρχουν στιγμές στη μέρα που τα ίσια παπούτσια φαίνονται πανέμορφα, αλλά για το βράδυ προτιμώ αυστηρά ψηλά τακούνια. Μάλιστα, όσο πιο ψηλά, τόσο καλύτερα» λέει ο Blahnik, αναφερόμενος στη γοητεία του ψηλού τακουνιού. Όλη αυτή η τάση ενισχύθηκε από την τηλεοπτική σειρά Sex And The City, όταν ξεκίνησε το 1998 να προβάλλεται. Το πάθος για τα ψηλά τακούνια έγινε ο συνειρμός για glamour εμφανίσεις, με αποτέλεσμα οι ντουλάπες των νεαρών κοριτσιών και των γυναικών να γεμίσουν αισθητά, από τα παπούτσια που θεωρούνται συνώνυμο της θηλυκής γοητείας.
One Comment
Παναγιώτα
Ομολογουμένως τα κοιτάς, τα φλερτάρεις στη βιτρίνα, τα ερωτεύεσαι και τα αγοράζεις, αλλά αναπόφευκτα η σχέση καταλήγει σε δράμα:τα μισείς, γιατί δεν περπατιούνται τα άτιμα! Πάντα θεωρούσα ότι να ισορροπείς και να περπατάς σε ψηλοτάκουνα είναι ταλέντο.Και είναι!Πφφφ…