Το πείραμα του Stanley Miligram είναι ένα πείραμα που δημιουργήθηκε το 1961 για να δοκιμάσει τη δύναμη της εξουσίας στον άνθρωπο όταν αυτή δίνεται ανεξέλεγκτα καθώς επίσης και την υποταγή του σε αυτή.
Έτσι λοιπόν εφάρμοσε το πείραμα με τους δασκάλους και το μαθητή. Αντικείμενο της έρευνας ήταν ο δάσκαλος ενώ ο μαθητής ήταν ηθοποιός, γεγονός που δε γνώριζε ο δάσκαλος, ο οποίος συνεργαζόταν με τον ερευνητή. Δάσκαλος και μαθητής χωρίζονταν σε διαφορετικά δωμάτια. Ο δάσκαλος έπρεπε να κάνει ερωτήσεις στο μαθητή δίνοντας του τέσσερις πιθανές απαντήσεις. Σε κάθε λανθασμένη απάντηση ο δάσκαλος είχε εντολή από τον ερευνητή(είτε τηλεφωνικά είτε βρισκόταν εκεί) να κάνει ηλεκτροσόκ στο μαθητή ανεβάζοντας κάθε φορά την ένταση, κάτι που στην πραγματικότητα βέβαια δε συνέβαινε ποτέ. Ο ηθοποιός-μαθητής έφτανε σε σημείο να κλαίει και να φωνάζει παρακαλώντας το δάσκαλο να σταματήσει το ηλεκτροσόκ. Το πείραμα τελείωνε μόνο όταν ο δάσκαλος αποφάσιζε να διακόψει το πείραμα. Να σημειωθεί ότι μόνο δεκατέσσερις στους σαράντα δύο δασκάλους ζήτησαν τη διακοπή του πειράματος ενώ όλοι οι υπόλοιποι υποτάχθηκαν στις εντολές του ερευνητή και έφτασαν σε ακραία σημεία βιαιότητας συνεχίζοντας το ηλεκτροσόκ επειδή έπρεπε να συμμορφωθούν με τους κανόνες του πειράματος. Παρατηρήθηκε δε ότι το άτομο υπακούει πιστά τις εντολές κάτω από την πίεση του ερευνητή όταν αυτός είναι παρόν ενώ όταν αυτός ασκεί την εξουσία από απόσταση και δίνει εντολές τηλεφωνικά τότε το ποσοστό υπακοής πέφτει.
Συμπερασματικά λοιπόν παρατηρούμε το μέγεθος της δύναμης της εξουσίας και τα σημεία στα οποία μπορεί να ωθεί τον άνθρωπο. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η εξουσία έχει τη δυνατότητα να μετατρέπει ανθρώπους σε «τέρατα» όταν δίνεται χωρίς όρια και θέλει μεγάλη προσοχή ο χαρακτήρας και η ψυχοσύνθεση του ατόμου που κατέχει εξουσία ώστε να μην αντιμετωπίζουμε παρόμοια παραδείγματα στην πραγματική ζωή.