Ολοένα και αυξάνονται οι νέες σειρές και εκπομπές στην ελληνική τηλεόραση. Μία από αυτές είναι το «Music School» του Μεγάλου Καναλιού. Ένα διαφορετικό «σχολείο», χωρίς Γλώσσα και Μαθηματικά, αλλά με νότες, ημιτόνια και κλειδιά… ένα μουσικό τηλεοπτικό σχολείο! Συνολικά 16 παιδιά, ηλικίας από 8 έως 16 ετών, μάλλον θα θυμόνται για πάντα το καλοκαίρι του 2014, καθώς μπήκαν στη διαδικασία μαθημάτων φωνητικής, μουσικής και σκηνικής παρουσίας. Αρωγοί τους οι Βαγγέλης Γερμανός, Ευρυδίκη, Ντέμη και Γιώργος Θεοφάνους, με τον κάθε έναν δάσκαλο να αναλαμβάνει 4 παιδιά. Δύο φορές την εβδομάδα, αρχής γενομένης από την προηγούμενη, θα παρακολουθούμε στους δέκτες μας όλη αυτή την προσπάθεια των μικρών μαθητών που μέλλει να αλλάξει την μέχρι πρότινος έννοια του σχολείου! Στο πρώτο επεισόδιο, η Ντορέττα Παπαδημητρίου –παρουσιάστρια της εκπομπής – μας συνέστησε τα πρώτα 4 παιδιά και στο δεύτερο ακόμη 4. Στην εβδομάδα που διανύουμε θα παρουσιαστούν και τα υπόλοιπα 8, ούτως ώστε να έχουμε την τελική 16άδα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως ούτε βλέπουμε, ούτε και θα μάθουμε ποτέ ποια παιδιά έμειναν εκτός «σχολείου». Αυτό αποτελεί μια ένδειξη προστασίας των ιθυνόντων, σε όσα παιδιά αποκλείστηκαν. Επίσης, καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, δε θα έχουμε καμία αποχώρηση, κάτι που μειώνει δραματικά τον ανταγωνισμό. Χαρακτηριστική ήταν η φράση της παρουσιάστριας πως στο τελευταίο επεισόδιο θα έχουμε τον «πρώτο μεταξύ ίσων».
Ομολογουμένως όλα τους είναι κάτι παραπάνω από καλλίφωνα. Συν της άλλης, τα περισσότερα εξ αυτών παίζουν ήδη κάποιο μουσικό όργανο ή συμμετέχουν σε χορωδίες. Όλα έρχονται με την πλήρη συναίνεση των γονιών τους, οι οποίοι υποχρεούνται να είναι κάθε μέρα δίπλα στα παιδιά τους. Η συγκίνηση δασκάλων, παρουσιάστριας και γονιών ήταν διάχυτη. Όλοι εντυπωσιασμένοι από τις φωνητικές και ερμηνευτικές δυνατότητες των παιδιών. Και σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να αναφέρω πως εξαιρετικού ενδιαφέροντος ήταν οι επιλογές των τραγουδιών από τα ίδια τα παιδιά: Μια γκάμα από «Κεμάλ» μέχρι «I will always love you»!
Όπως σε όλα τα πράγματα, έτσι κι εδώ, έχουμε την αρνητική και τη θετική πλευρά. Σχεδόν όλα τα πρόσωπα της ελληνικής showbiz καλέστηκαν να εκφράσουν τη γνώμη τους επ’ αυτού και να απαντήσουν για το αν θα έστελναν ή όχι το δικό τους παιδί σε κάτι ανάλογο. Ένα βασικό λάθος που κάνουμε οι περισσότεροι άνθρωποι είναι ότι μιλάμε χωρίς πρώτα να έχουμε δει και ακούσει το τι γίνεται, έτσι απλά για να πούμε κάτι. Σωρεία οι τίτλοι τον τελευταίο καιρό για εκμετάλλευση των ονείρων των παιδιών και τραυματισμό της ψυχής τους. Εντάξει βρε παιδιά, ηρεμία… θα ξεδιπλώσετε άλλη φορά το βαρύγδουπο λεξιλόγιό σας. Παραδοσιακά, αρεσκόμαστε στις υπερβολές… δεν ξέρω γιατί, αλλά αρεσκόμαστε! Υπήρξαν, βέβαια, και κάποιοι που σοφά σιώπησαν και επέλεξαν να εκφέρουν άποψη αφ’ ότου δουν περί τίνος πρόκειται.
Από τις δύο πρώτες εκπομπές, λοιπόν, φρονώ ότι όλα εκτυλίσσονται με σεβασμό και αγάπη. Κανείς δεν προσβάλλει τα παιδιά – αν και παράλογο θα ήταν καθώς όλα τους τραγουδούν εξαιρετικά – και κανείς δεν τα αποπροσανατολίζει από το σχολείο και τα διαβάσματα. Άλλωστε γιατί είναι και τόσο κακό να μπουν σε μια διαδικασία συναγωνισμού και ευγενούς άμιλλας; Το ίδιο γίνεται και όταν γράφουν διαγώνισμα ή όταν συμμετέχουν σε αθλητικούς αγώνες. Για να μην ανοίξουμε το ζήτημα της παιδικής μόδας ή της συμμετοχής παιδιών σε διάφορα σήριαλ και θεατρικές παραστάσεις. Το ίδιο θα γίνεται σε όλη τους τη ζωή, σε όλη μας τη ζωή που καθημερινά δίνουμε τις εξετάσεις μας από το πώς θα φερθούμε στους οικείους μας μέχρι το πώς θα ανταποκριθούμε στην εργασία μας. Το πρόβλημα αρχίζει όταν όλο αυτό που είναι η ίδια η ζωή, το αντιλαμβανόμαστε ως το Κολοσσαίο · όταν αντί για συναδέλφους, συναγωνιστές, συνεργάτες βλέπουμε συν – «ταύρους» και συν –«ταυρομάχους» εν δράσει.
Είχα την τύχη να μάθω στη ζωή μου πως η μουσική εξημερώνει τα ήθη. Ας αναλογιστούμε πως αυτή η διαδικασία μπορεί να γίνει εφαλτήριο για μια γενικότερη μουσική παιδεία αυτών που συμμετέχουν καθώς επίσης και αυτών που το παρακολουθούν. Για εκμάθηση μουσικών οργάνων, θεωρίας της μουσική, συμμετοχή σε χορωδίες και όλα όσα μπορεί κανείς να διδαχθεί στα ωδεία!
3 Comments
Γιάννης Συκιανάκης
Αντίθετος με το συγκεκριμένο άρθρο, αναλογιζόμενοι την παρούσα κατάσταση ,όλο ta background της εκπομπής έχει χρησιμοθηρικούς στόχους! Οι παράγοντες της σειράς : φιλόδοξοι γονείς…παιδάκια (ψώνια) και ένα κανάλι που κυνηγάει τα νούμερα της τηλεθέασης!! ΑΝ ενδιαφερόταν για τη μουσική παιδεία των παιδιών θα μπορούσαν να το κάνουν με διαφορετικούς τρόπους και όχι να στήνουν όλοκληρο σενάριο για τη ζωή των παιδιών αλλα ταυτόχρονα να τα βαζουν σ’αυτή την άχαρη διαδικασία !
Πολυξένη Βεντούρη
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που διαβάσατε το άρθρο μου και που σχολιάσατε. Έστω κι αν διαφωνούμε, η γνώμη σας είναι απολύτως σεβαστή. Αρχικά, ομολογώ πως ήμουν αρνητική στην ιδέα της εκπομπής, ακόμη κι όταν έβλεπα τα trailer. Άλλαξα άποψη άρδην, όταν άρχισα να την παρακολουθώ.Τότε είδα έναν ευγενέστατο τρόπο και μια αδιάκοπη διδακτική διάθεση. Σαφώς και μπορεί να γίνονται πράγματα για την τηλεθέαση, καθότι τα κανάλια δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα και το μουσικό αυτό σχολείο δεν είναι ωδείο, αλλά τηλεοπτικό προϊόν. Στέκομαι θετικά απέναντι στο πρόγραμμα γιατί – όπως το αντιλαμβάνομαι – δεν αντιμετωπίζει τα παιδιά σαν προϊόντα… και δη τηλεοπτικά.
just thinking
Είναι τυχαίο ότι πολλά από τα παιδάκια αυτά παρακολουθούν μαθήματα στο <> του κ. Θεοφάνους? Κάποια σίγουρα πάνε ήδη πριν ξεκινήσει το συγκεκριμένο σόου, οπότε εύλογα σκέφτεται κανείς κατά πόσον άραγε έπαιξε ρόλο το “μέσον” … κατά πολύ όπως φαίνεται. Και όσο για τα άλλα που ενδεχομένως πήγαν μετά και με αφορμή το σόου … καλές δουλειές κ. Θεοφάνους! Προσωπικά θα χαρώ πολύ να νικήσει ένα παιδάκι που είναι “εκτός συστήματος”, μόνο με την αξία του!