Στην Αθήνα υπάρχει το Μετρό, ο Ηλεκτρικός, το Τραμ, τα λεωφορεία, ο δακτύλιος και η κατάσταση του κυκλοφοριακού προβλήματος παραμένει ανυπόφορη για τους Αθηναίους.
Στη Θεσσαλονίκη τα πράγματα δεν είναι μέχρι στιγμής τόσο τραγικά, αλλά τείνουν στο να γίνουν, πόσο μάλλον και με τα έργα του Μετρό που έχουν παραλάβει αξιοπρόσεκτη θέση σε πολλά ύψη της Εγνατίας.
Το ζήτημα φέρνει στην επιφάνεια μια λύση που από πολλούς θα χαρακτηρίζονταν ως καθαρά αντιλαϊκή. Περί διοδίων ο λόγος και πριν καταλήξουμε σε κάποια κρίση απέναντι στο μέτρο αυτό καλό θα ήταν να σκεφτούμε κάποιες παραμέτρους.
Το πρόβλημα είναι ότι τα αυτοκίνητα με τον καιρό πληθύνονται ενώ τα κέντρα και οι δρόμοι δεν μπορούν να μεγαλώσουν άρα δεν υπάρχουν περιθώρια κατασκευής θέσεων για παρκάρισμα. Ας μη γελιόμαστε, 1000 και 2000 θέσεις που δημιουργούνται κάθε 10 χρόνια είναι σταγόνα στον ωκεανό. Η λύση του προβλήματος λοιπόν πρέπει να αναζητηθεί αλλού.
Πολλοί λένε ότι το πρόβλημα θα λυθεί αν μπαίνουν λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο των πόλεων και με την εφαρμογή τσουχτερών διοδίων αυτό μπορεί να επιτευχθεί. Δηλαδή, άτομα που έχουν τη δυνατότητα να πάνε στα ψώνια τους ή για διασκέδαση με δημόσια μέσα μεταφοράς, θα το σκεφτόντουσαν δύο φορές να πληρώσουν διόδια για να μπουν στο κέντρο.
Όμως, κατά την προσωπική μου γνώμη το μέτρο, αν εφαρμοστεί δεν θα πρέπει να είναι καθολικό. Υπάρχουν άτομα που η δουλειά τους κυρίως τους επιβάλει να έρθουν με το όχημά τους στο κέντρο. Αυτοί θα πρέπει να έχουν μια ευνοϊκότερη μεταχείριση.
Πάντως το ζήτημα έχει περιθώρια ευρείας συζήτησης. Εσείς τι πιστεύετε; Πρέπει ή δεν πρέπει να μπούνε διόδια στις εισόδους των κέντρων των πόλεων;
16 Comments
saul
egw tha sinfwnisw na valoun diodia sto kentro ths polhs alla mwlis kanoun enelaktika mesa metaforas. Mwlis kanoun ilektriko kai tram kai mwlis teliwsei to metro to opoio omws na eksipiretei olh thn polh kai na mhn exei mia mono grammh apo to stathmo mexri thn kalamaria(oi perioxes as poume pou einai ditika pws tha eksipiretountai). Fisika ektos apo thn prosvash sto kentro tha prepei na skeftoume kai thn epikoinwnia ths ditikhs me thn anatolikh thessalonikh.an oloi osoi theloun na pane apo thn mia plevra sthn allh pairnoun ton periferiako(gia na mhn ksexniomaste enan periferiako pou einai o monos dromos pagosmiws pou exei koinh lwrida epitaxinshs-epivradinshs) fantazomaste ti tha ginetai.epishs tha prepei na skeftoume to kostos.an egw gia na paw gia pswnia h gia kafe mou vgainei 10euro mono h metakinish,lipame alla den tha parw.pantws prin pei to otidipote o kathe “sofos” se opoiodipote simvoulio kala tha kanei na paei mia volta me ena lewforeio se wra aixmhs kai na vgei ston periferiako otan exei ena atixima…
chzigkol
Συμφωνώ στο ότι πρώτα πρέπει να τελειώσουν όλα τα έργα για το κυκλοφοριακό και μετά να συζητάνε για διόδια. Και το Μετρό να καλύπτει όλες τις περιοχές της Θεσσαλονίκης.
Αν γίνει αυτό όχι μόνο θα ξεμπλοκάρει το κέντρο αλλά και ο περιφερειακός πιστεύω τον οποίο θα μπορούν πιο εύκολα να χρησιμοποιούν αυτή που θέλουν να πάνε από δυτικά στα ανατολικά και το αντίθετο.
Το χάος στα λεωφορεία υπάρχει γιατί δεν έχουμε εναλλακτικά μέσα μεταφοράς.
eya
Εγώ δεν συμφωνώ στο να βάλουν διόδια, τουλάχιστον στην Θεσσαλονίκη (για την Αθήνα δεν ξέρω τι θα μπορούσε να γίνει. Εκεί ούτε ο δακτύλιος δεν καταφέρνει να αποσυμφορήσει το κέντρο). Πιστεύω οτι το πρόβλημα της κίνησης μπορεί να αντιμετωπιστεί αν δημιουργηθούν περισσότερα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οπως είπες και εσύ saul, να υπάρχει ηλεκτρικός και τραμ εκτός από το μετρό και τα λεωφορεία. Γιατί τώρα δεν φτάνει που μερικές γραμμές λεωφορείων έχουν ελάχιστα δρομολόγια και γίνεται πανικός απο κόσμο, είναι και η κατασκευή του μετρό και στενέψαν οι δρόμοι και η κατάσταση πλέον είναι ανυπόφορη. Τουλάχιστον αν υπάρχουν και άλλα μέσα μεταφοράς, η μετακίνηση θα γίνεται λίγο πιο ανθρώπινα αφού ο κόσμος θα μοιραστεί. Γιατί και αυτός είναι κατά την άποψη μου ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο δεν προτιμούνται τα λεωφορεία.
Επίσης είναι σημαντικό να υπάρχει ανταποκριση απο το ένα μέσο μεταφοράς στο άλλο, δηλαδή οι σταθμοί να είναι σχετικά κοντά έτσι ώστε να μπορείς να πας παντού. Όσο γι΄αυτό που είπες saul : “pantws prin pei to otidipote o kathe “sofos” se opoiodipote simvoulio kala tha kanei na paei mia volta me ena lewforeio se wra aixmhs kai na vgei ston periferiako otan exei ena atixima…”, δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο…
chzigkol
για να δούμε πόσο θα βοηθήσουν τα νέα μέσα μεταφοράς. Έτσι όπως πάμε τα αμάξια θα είναι περισσότερα και από εμάς…
asynadak
Είχα διαβάσει ένα άρθρο για τα διόδια στο κέντρο της Στοκχόλμης. Το άρθρο κατέληγε ότι όντως το μέτρο είχε αποτέλεσμα. Η κίνηση και ατμοσφαιρική ρύπανση στο κέντρο της πόλης μειώθηκε, ενώ οι ίδιοι οι πολίτες ψήφισαν σε δημοψήφισμα υπέρ των διοδίων. Είχαν εφαρμοστεί αρχικά δοκιμαστικά και μετά από λίγο καιρό έγινε δημοψήφισμα.
Τώρα, στα ελληνικά δεδομένα έχω 4 αντιρρήσεις επί του μέτρου.
1. Δεν θεωρώ ότι υπάρχουν οι σωστές υποδομές στα μέσα μαζικής μεταφοράς ώστε να καταστήσουν το ΙΧ άχρηστο και υπερβολικό. Ας ολοκληρώσουμε τις υποδομές στον τομέα αυτό και μετά συζητάμε και πάλι για τα διόδια.
2. Πιστεύω ότι τα διόδια θα αυξήσουν το πρόβλημα παρά θα το μειώσουν. Δεν ξέρω με ποιόν τρόπο θα γίνεται η πίστωση του αντιτίμου, αλλά αν πρέπει να σταματάει η κίνηση για να πληρώσουμε σε κάποιο ταμείο (όπως στις εθνικές οδούς), τότε το μποτιλιάρισμα θα είναι εμφανώς μεγαλύτερο.
3. Ας μην συγκρίνουμε την οικονομική άνεση των κατοίκων στις πόλεις του εξωτερικού που εφαρμόζετε το μέτρο αυτό με την αντίστοιχη ελληνική.
4. Δεν θεωρώ την επιβολή χρηματικού αντιτίμου ως λύση για το οτιδήποτε. Δεν θέλουμε αυτοκίνητα στο κέντρο… πρέπει ο πολίτης να πληρώσει! Η λογική αυτή εφαρμόζεται σε πολλές πτυχές της καθημερινής ζωής αλλά και γενικότερα, κάτι με το οποίο είμαι προφανώς αντίθετος. Θυμίζει πολύ την λογική που εφαρμόζουμε στα μικρά παιδιά που τα βάζουμε τιμωρία όταν δεν θέλουμε να κάνουνε κάτι.
Υπάρχουν χίλιοι άλλοι τρόποι για να αποτρέψεις την έλευση του ΙΧ στο κέντρο… γιατί να χρησιμοποιούμε τα διόδια? Δηλαδή λύσαμε όλα τα άλλα προβλήματα της πόλης και μας μάραναν τα διόδια?
chzigkol
Στη Θεσσαλονίκη δεν έχει δει ακόμα τις θετικές επιπτώσεις των εναλλακτικών μέσων μεταφοράς γιατί απλούστατα δεν έχουμε. Αν και όταν αποκτήσουμε η κατάσταση παραμένει έτσι ή γίνει χειρότερη τότε κάτι πρέπει να γίνει.
Δεν βλέπω όμως Άγγελε να προτείνεις κάτι διαφορετικό και πρωτίστως εφαρμόσιμο. Μιλάς γενικά. ΟΚ αυτά που λες είναι μια κατεύθυνση για το πως θα ήθελες εσύ να λυθεί το πρόβλημα, αλλά πως θα μπορούσε να βρεθεί μια λύση προς αυτή την κατεύθυνση;
asynadak
Συγκεκριμένη τεχνική λύση δεν έχω να προτείνω… Ωστόσο μπορώ να κάνω μερικές παρατηρήσεις ακόμα…
Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει προκηρύξει την εφαρμογή αστικών δημοτικών λεωφορείων στο κέντρο της πόλης (Αγγελάκη – Βενιζέλου – λεωφόρος Νίκης – Εγνατία), με ελεύθερη χρήση για το κοινό, καθώς και 2 μεγάλους χώρους πάρκινγκ στα άκρα της διαδρομής. Έτσι ώστε να αφήνει ο πολίτης το αμάξι του εκεί και να παίρνει την δωρεάν δημοτική συγκοινωνία για να πλοηγηθεί στο κέντρο. Κάμποσα χρόνια μετά και δεν έχουμε δει τίποτα!
Πέρα από αυτό, η καλύτερη οργάνωση των λίγων ΜΜΜ που έχουμε θα βοηθούσε πάρα πολύ. Προσωπικά, δεν θέλω να μπω σε ένα λεωφορείο με 150 άτομα, ενώ χωράει 100. Ας έχει συχνότερα δρομολόγια, ας έχει περισσότερα λεωφορεία, ας έχει καλύτερες τιμές (αν και τις θεωρώ λογικές, ωστόσο κάποιοι μπορεί να έχουν αντίρρηση), ώστε να προτρέψει τον κόσμο να μην πάρει το ΙΧ.
Επιπλέον, ας δημοσιεύσει ο δήμος (ή οποιοσδήποτε άλλος) μία έρευνα με πραγματικά δεδομένα για τις επιπτώσεις της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης. Και λέγοντας επιπτώσεις εννοώ μόλυνση του περιβάλλοντος, ηχορύπανση, οικονομία σε βενζίνη, χρόνος διέλευσης και τα λοιπά και τα λοιπά. Πολλοί θα αλλάξουν γνώμη για το αν συμφέρει ή όχι το ΙΧ.
Τέλος, πιστεύω ότι η ευαισθητοποίηση των πολιτών καθώς και η ενημέρωσή τους, θα πρέπει να είναι σε συχνότερη και αποτελεσματικότερη βάση. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με ειδικά μαθήματα κυκλοφοριακής και ενεργειακής αγωγής στα σχολεία (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια), αλλά και με την συνεχή προσφορά εναλλακτικών τρόπο αξιοποίησης των δημόσιων συγκοινωνιών.
chzigkol
1)Αυτό για το δήμο δεν το γνωρίζω.
2)Έχει διεξαχθεί επιστημονική μελέτη η οποία έδειξε ότι δεν μπορούν να αντέξουν οι δρόμοι της πόλης περισσότερα λεοφωρεία.
3)Νομίζω πως υπάρχει μια τέτοια έρευνα. Ψάξε σε κανένα google Μήπως και σε βγάλει σε κάνα site σχολής του ΑΠΘ.
4)Αυτό που λες είναι σωστό αλλά δεν θα χτυπήσει το πρόβλημα σε βάθος γιατί ακριβώς είμαστε Ελληνάρες με τα όλα μας.
asynadak
Για τα 2 και 3, το ξέρω ότι υπάρχουν τέτοιες μελέτες. Αυτό που προτείνω εγώ είναι να είναι προσιτές στο κοινό έτσι κι αλλιώς και όχι να χρειάζεται να την ψάξω από μόνος μου και να την βρω σε δημοσίευση του πανεπιστημίου.
Γιατί δεν υπάρχει σαν ένθετο στην εφημερίδα της Κυριακής, για παράδειγμα, ώστε να μπορεί να την διαβάσει ο οποιοσδήποτε?
Zergqueen
παιδιά, δεν ξέρω για τη Θεσσαλονίκη, αλλα εγω που μένω Αθήνα, ηλπιθζα καιρό τωρα να γίνει κάτι τέτοιο. Ειναι πραγματικά εξοργιστικό να βλέπεις την κάθε κυράτσα εκ Κηφισιάς να κατεβαίνει κέντρο με το αμαξάκι για να κάνει τα ψώνια της. Ρε γαμώτο, τι μαλακισμένη νοοτροπία έχουν μερικοί άνθρωποι? Με το αυτοκίνητο από Κηφισιά-Σύνταγμα (Ερμού δηλαδή), και χωρίς κίνηση θες 1 ωρα, συμπεριλαμβανομένου και της ανάζητης για πάρκινγκ. Ενω με τον ηλεκτρικό θα μπορούσε σε 20 λεπτά νε είσαι στον προορισμό σου. Εγω δουλέυω στο κέντρο και οταν βγαίνω έξω καμια φορά που παω σε καμια δημόσια υπηρεσία που με στέλνουν απο τη δουλεία, βλέπω όλες τις καφετέριες του κέντρου πήχτρα στον κόσμο, και τους δρόμους ακόμα πιο πήχτρα απο τα παρκαρισμένα αυτοκινητάκια τους. Ελεος!
Αν γίνει κάτι τέτοιο, στην Αθήνα τουλάχιστον, πιστευω οτι κάτι μπορέι να βελτιωθεί.
Zergqueen
Υπάρχει βέβαια και η αλλη οψη του νομίσματος. Τι γινεται με όλους αυτους τους επαηηελματίες που αναγκαστικά πρέπει να χρησιμοποιησουν το αυτικίνητο? Πχ, ενας φίλος μου ειναι ηλεκτρολόγος και πρέπει αναγκαστικά να χρησιμοποιεί αμάξι για να κουβαλίσει σκάλα, εργαλία κλπ. Γι’αυούς πιστεύω θα έπρεπε να ισχύει κάποια απαλλαγή απο τα διόδια. Αλλα με το ρυθμό που γίνονατι στην Ελλάδα κάποια πράγματα, πολύ φοβάμαι ότι θα τους πάρει δυστυχώς η μπάλα κι’ αυτούς.
Geitonas
@chzigol:
Les “2)Έχει διεξαχθεί επιστημονική μελέτη η οποία έδειξε ότι δεν μπορούν να αντέξουν οι δρόμοι της πόλης περισσότερα λεοφωρεία.”
Μεγαλύτερα λεωφορεία δεν μπορούν να αντέξουν; Γιατί τα μεγάλα διπλά είναι μόνο προς ανατολικά και όχι προς δυτικά; Και γιατί τα καινούργια λεωφορεία στις δυτικές συνοικίες (εκεί μένω και για αυτά ξέρω και μιλάω) είναι μεν καλύτερα ποιοτικά από τα παλιά ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ KAI ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ME ΙΔΙΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ???
Φιλοσοφικές ερωτήσεις θα μου πεις…
chzigkol
Δεν μπορώ να σου απαντήσω. Δεν έκανα εγώ την έρευνα και θα προσπαθήσω να βρω κάποια πηγή για αυτήν. Μπορεί να είναι μικρότερα τα λεωφορεία επείδη όταν φτάνουν στο σταθμό και εκεί γίνεται το έλα να δεις… Μια υπόθεση έκανα
saul
oso kai na psaxnoume liseis se erevnes kai na sizitame emeis to thema einai ena,alloi apofasizoun.Kai distixws aftoi oi alloi exoun sto mialo tous mia eksisosh h kalitera mia logikh praksh:
(esoda=max)&&(eksoda=min);
oso skeftontai afto tha prepei na perimenoume kai trito leoforio sto stathmo,kathws ta alla dio einai parkarismena giati den exoun odigo,tha prepei na plirwnoume diodia sthn egnatia pou ftiaksane me ta lefta mas(erxontai ta diodia kai ekei) kai sto telos tha plirwnoume kai ton aera pou tha anapneoume wste kapoioi dimarxoi h ipourgoi na megalonoun tis tsepes tous kai na mas miwnoun thn piotita zwhs kai kat’epektash thn idia mas thn zwh…
Yiannis
Ας βάλουν διόδια στα κέντρα των πόλεων..
Να δείτε τότε πόσα αυτοκίνητα θα παρκάρουν στα 5 μέτρα απ΄ αυτά! Μέχρι και πάνω στα δέντρα θα τα βάζουν 😛
Pingback: NewsFilter » Διόδια στις πόλεις: πράσινο φως από την κυβέρνηση