Με την ευκαιρία της εμφάνισής του σήμερα στο bar “ΣΤΟΑ” (αφίσα-πληροφορίες εδώ), o Eversor των Phase3 μας παραχώρησε μια συνέντευξη στην οποία μας μιλάει για την ιστορία, την εξέλιξη και το μέλλον του group, καθώς και την κατάσταση του hip-hop σήμερα.
Η συνέντευξη στη συνέχεια του άρθρου..
• Καλησπέρα, τι γίνεται; Πώς είναι τα πράγματα για σένα και τους Phase3;
Εδώ, ετοιμαζόμαστε για πληθώρα κυκλοφοριών και events. Τραβηχτήκαμε από τη σκηνή για να οργανώσουμε νέες δουλειές. Έχουμε βάλει πρόγραμμα, μην νομίζετε ότι αράζουμε! (γέλια)
• Πες μας για την ιστορία των Phase3, πως δημιουργήθηκαν, την σημερινή τους μορφή, τις $αρμοδιότητες» κάθε μέλους μέσα στο team.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται… Είμαστε ενεργοί από το 97-98. Μετά από αλλαγές σε ονόματα και μέλη, καταλήξαμε σαν group να ονομαστούμε Phase3. Ήταν μια ιδέα μου που υλοποίησα με τους δικούς μου το 2002. Από τότε μέχρι τώρα η ουσία παραμένει ίδια παρόλο που η σύσταση άλλαξε, όχι βέβαια δραματικά και, θέλω να πιστεύω, για καλό δικό μας. Πλέον είμαστε 5, όσον αφορά το μουσικό μέρος: JK1 και Detro στα mics, Cut Brawl και Funkonami1 on the wheels of steel (decks) και εγώ στην παραγωγή και στο μικρόφωνο, πιστός στον δυισμό μου (!). Πέραν αυτών πολλοί άλλοι πλαισιώνουν τον πυρήνα μας. Writers, B-boys, Web designers και γραφίστες. Για να το θέσω πιο απλά, άτομα που μας δίνουν ενέργεια και δύναμη να συνεχίζουμε, πραγματικοί στρατιώτες.
• Γιατί δύο DJs, και όχι ένας, όπως συνηθίζεται στα περισσότερα groups; Ποιος είναι (ή ποιος θα έπρεπε να είναι) ο ρόλος του DJ σε ένα group;
Παρατηρώντας τα πράγματα στη εγχώρια σκηνή και βλέπωντας ότι, αντικειμενικά, ήμασταν από τα λίγα groups που είχαν δώσει στον DJ βασικό ρόλο, είπαμε να ενδυναμώσουμε κι άλλο αυτό το υποτιμημένο, κατά τη γνώμη μου, element. Πέρα λοιπόν από το γεγονός ότι μας εξυπηρετεί μουσικά, απότελεί ακόμη μια απόδειξη γι’αυτούς που ξεχνάνε από πού προέρχονται. Σε μια εποχή που όλοι αρπάζουν μικρόφωνα και στήνονται στους προβολείς είναι και κάποιοι που κάνουν hip-hop… όχι απλά rap.
• Οι Phase3 ενέταξαν στο δυναμικό τους δύο καινούρια μέλη, τον Funkonami1 & τον Detro. Πώς προέκυψε η συνεργασία;
Ο Funkonami1, μπήκε στο crew πρωτίστως για να μας ενδυναμώσει στο element του DJ και δευτερευόντως, βλέπoντας ότι υπάρχουν άνθρωποι που ασχολούνται σοβαρά, με αγάπη και έχουνε skills, θέλαμε να του δώσουμε βήμα εφ’ όσoν άξιζε. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και στην περίπτωση του Detro. Είχα ακούσει πριν χρόνια κομμάτια του και τον είχα ξεχωρίσει σε συζητήσεις μου με τον JK (έτερο μέλος των Phase3). Aπ’ το πουθενά, μου έστειλε ένα μήνυμα μια μέρα για να «ανατινάξουμε κάνα μικρόφωνο..» όπως μου έγραφε τότε (γέλια)! Μας έφεραν σε επικοινωνία κοινοί γνωστοί, βρεθήκαμε και έγινε.
• Λίγο πιο πάνω αναφέρθηκες στους «αφανείς ήρωες» των Phase3: writers, b-boys, web designers και γραφίστες. Πες μας λίγα λόγια για ένα από τα σημαντικά μέλη των Phase3 στα «μετόπισθεν», τον Loyal-T.
O Loyal-T είναι επίτιμο μέλος του group και, μέσα από τις γνώσεις του και την στάση που κρατάει απέναντι σε πράγματα και καταστάσεις, μας δίνει ενέργεια για να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε μουσικά. Να μην ξεχάσω να πω πως σε αυτόν τον άνθρωπο χρωστάμε το ότι φέτος, χωρίς κανέναν σπόνσορα ή χορηγό, έγινε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η προβολή της ταινίας Wildstyle, σε συνεργασία με την εταιρεία Mr. Bongo που κατέχει τα δικαιώματα της ταινίας και του soundtrack. Μάλιστα, με την βοήθεια του Loyal-T η προβολή είχε και υπότιτλους, πράγμα που χρειάστηκε χρόνο και μεράκι. Ήταν τιμή για μας ως Phase3 να συνδέσουμε το όνομα μας με την ταινία Wildstyle και, από όσα έμαθα, να φτάσουμε στα αυτιά του Charlie Ahearn, σκηνοθέτη του film.
• Τι είναι για εσένα το ελληνικό hiphop και πού κατά τη γνώμη σου κλίνει περισσότερο; Σχολίασε τα τέσσερα στοιχεία σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα.
Ας το αφήσω και μια φορά αναπάντητο αυτό το ερώτημα… Ή μάλλον αναλογιστείτε… που βρίσκεται η «ελληνική παιδεία», το «ελληνικό σύστημα υγείας» και το «ελληνικό κράτος» στην τελική. Θα σας βοηθήσουν σίγουρα να καταλάβετε που περίπου βρίσκεται και το «ελληνικό hip-hop».
• Πιστεύεις ότι οι Έλληνες hiphop καλλιτέχνες δίνουν περισσότερη βαρύτητα σε στίχο, flow ή μουσική (παραγωγές); Που δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα οι phase3;
Πιστεύω, σύμφωνα πάντα με αυτά που ακούω και βλέπω, πως, οι εγχώριοι καλλιτέχνες δίνουν περισσότερη βαρύτητα στο να γίνουν οι τοπικοί Ghostface Killah, οι τοπικοί MOP, οι τοπικοί Primo κ.ο.κ.. Ενώ αρκετοί έχουν skills και γνώση σε αυτό που κάνουν, δεν έχουν προσωπικότητα. Εμείς δίνουμε βαρύτητα σε αυτό. Ρισκάρουμε γι’ αυτό και τα παίζουμε όλα για όλα. Κάνουμε boom bap εν έτη 2008. Kαι αν αυτό δεν απαντάει στις ερωτήσεις, απαντάει το ότι πολλοί «θυμήθηκαν» το συγκεκριμένο style τα τελευταία 4 χρόνια. Δεν ξέρω που θα είναι τα επόμενα 4 βέβαια, αλλά, ξέρω πως είναι δύσκολο να παίρνεις αποφάσεις. Είναι αποστολή αυτοκτονίας, είναι χαζό το να πιστεύεις ότι θα την γλιτώσεις. Εμείς έχουμε πάρει την ευθύνη των πράξεων μας. Ότι γίνει, έγινε.
• Πολλοί rappers (mainstream και underground) σπεύδουν να δηλώσουν «αυθεντικοί». Τι είναι για εσένα το αυθεντικό στην ελληνική hiphop σκηνή και πώς σχολιάζεις αυτή την εμμονή κάποιων στο να το δηλώνουν μέσα από τα κομμάτια τους;
Όπως είπα και παραπάνω, το «αυθεντικό» υποδηλώνει προσωπικότητα. Και αν δούμε τα πράγματα σαν ώριμοι άνθρωποι και όχι απλά σαν πιτσιρικάδες που λένε «yo» κλπ., λέμε έναν άνθρωπο αυθεντικό και ατόφιο, όταν είναι ο εαυτός του και είναι εντάξει με αυτό. Ό,τι είσαι σαν άνθρωπος, αυτό βγαίνει και στην μουσική σου. Είναι ο καθρέφτης σου.
• RnB (στην σύγχρονη μορφή του), Crunk, Hyphy. Ποια η άποψή σου για αυτές τις πτυχές του hiphop; Πιστεύεις ότι εφόσον η hiphop σκηνή και βιομηχανία έχουν κατακλυστεί από τα παραπάνω «παρακλάδια» του hiphop, υπάρχει χώρος πλέον για το boom bap; Μπορεί να αντέξει τον ανταγωνισμό και να βγαίνουν περισσότεροι και καλύτεροι boom bap δίσκοι?
Να ξεκαθαρίσω πως επειδή είμαι λάτρης των Rhythm’n’Blues και της soul,δεκαετιών 60,70, το σημερινό RnB πιστεύω πως προσβάλλει την ιστορία που γράφτηκε στο παρελθόν. Να το θέσω αλλιώς. Τα ρεμπέτικα και τα σκυλάδικα, έχουν κοινά στοιχεία τα εξής: και τα 2 τις περισσότερες αν όχι όλες φορές,έχουν μπουζούκι, και τα 2 ανήκουν στην λαϊκή ελληνική μουσική. Βρίσκετε κάποιο άλλο κοινό; Δεν νομίζω..
Το ίδιο και με τα παραπάνω. Ο Loyal T έκανε μια μεγάλη έρευνα πάνω σε αυτό και αρθρογράφησε στο phase.gr. Πιστεύω πως εκεί βρίσκονται αποδείξεις με ονόματα και στοιχεία για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν. Ναι, πιστεύω πως όχι απλά απειλούν την κουλτούρα μας όλα αυτά, αλλά πως έχουν ήδη αρχίσει να την αλλοιώνουν.
• Το φαινόμενο των mixtapes είναι πλέον ευρύτατα διαδεδομένο, σε σημείο μάλιστα να υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που δεν έχουν δίσκο, αλλά έχουν βγάλει πάρα πολλά mixtapes. Ποια η άποψή σου για τα mixtapes γενικά, για τον ρόλο του MC αλλά και του DJ σε αυτά;
Βασικά, είμαι λάτρης των mixtapes όπως αυτά ξεκίνησαν, με funk breaks σην αρχή και με μιξαρισμένα κομμάτια από 12ιντσα singles και freestyles κάποιες φορές. Τόσο, που είχα την ιδέα των Mixtales… cds που κόβουμε γνήσια, με συγκεκριμένη θεματολογία- αφιέρωμα το καθένα, σπάνια κομμάτια κλπ. Απ την άλλη, έχω ακούσει μερικά mixtapes «νέων προδιαγραφών», δηλαδή με έναν MC να λέει verses πάνω από ξένα beats. Δεν με ενθουσιάσαν αρκετά,λόγω κακών επιλογών στα beats ή λόγω ανούσιων verses ή ερμηνείας. Παρ’όλα αυτά, θα αποπειραθούμε να κάνουμε κάτι ανάλογο, με το δικό μας style πάντα αισθητικά, σαν πρόκληση.
• Ποιοι καλιτέχνες ή/και δίσκοι (hiphop και μη) αποτέλεσαν ορόσημο και επιρροή για σένα τόσο ως ακούσματα, όσο και για τις παραγωγές σου;
Είναι πολλοί… ακόμα και από λιγότερο classic δίσκους που έχω αναφέρει ανα καιρούς, έχω κρατήσει θετικά στοιχεία που μου κάναν εντύπωση ή με αγγίξανε. Στους classic καλλιτέχνες θα μπορούσαν ενδεικτικά να αναφέρω τους NTM, GroupHome, Artifacts, DITC, Mobb Deep, Boot Camp… Στους όχι τόσο classic… για να μην πω άγνωστους, ανήκουν οι Frankenstein, Persevere, Brainsick, Tru Criminal records, Guesswhyld, μερικοί τουλάχιστον από αυτούς.
• Πες μας για τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείς για τις παραγωγές σου και για το studio που έχεις στήσει.
Όλοι ξέρουν πως είμαι dedicated MPC χρήστης, χρόνια τώρα,το λέω και σε στίχους μου (γέλια). Πέραν του MPC4000 που είναι το βασικό hardware που δουλεύω, χρησιμοποιώ ακομα, το Ensoniq ASR-X, το Roland VP9000 και το 1ο samplerακι μου, το SU10 της Yamaha, μάλλον περισσότερο για να μου θυμίζει τις μέρες που ήμουν 14 χρονών, πιτσιρικαρία κλπ παρά για τις λειτουργίες του.
•Αν σου δινόταν η ευκαιρία να οργανώσεις ένα μονοήμερο αφιερωμένο στο hiphop (χωρίς χρηματικούς και χωροταξικούς περιορισμούς) τι θα περιελάμβανε αυτό;
Το βασικό θα ήταν πως θα ήθελα να φανούν εξ ίσου,όλα τα elements του hip-hop. Γιατί να μην ήταν το main event, ενας διαγωνισμός από Β-boys ή DJs και να είναι πάντα groups ή MCs; Σίγουρα θα περιλάμβανε ονόματα από το εξωτερικό,αλλά θα έδινα έμφαση κυρίως σε εγχώρια ονόματα, τουλάχιστον αυτούς τους λίγους που κατά την γνώμη μου αξίζουν, έχουν σοβαρότητα, επαγγελματισμό και κάποια εμπειρία.
• Τι να περιμένουμε από τους Phase3 στο μέλλον;
Μετά από την χειμερία μας νάρκη, ή το κλείσιμο στο Dark Matter και στα σπίτια μας γενικότερα, πολλά lives και events σε Αθήνα και επαρχία. Από κυκλοφορίες υπάρχει εξ ίσου αρκετή κίνηση. Σε ένα μήνα περίπου, το mixtape του Detro με τίτλο «Το στόμα της τρέλλας». Εκεί γύρω και το mixtape του Cut Brawl με κομμάτια αφιερωμένα στα όργανα της τάξης, για να το πω ευγενικά (γέλια), και πολλά scratches. Kαι τα 2 θα διατεθούν free σαν internet exclusives, από τα MySpace μας και το www.phase3.gr. Eπίσης, γνήσια cds από την σειρά Mixtales, όπως το “Roots, rap, reggae” του JK1 που κυκλοφορεί σύντομα, καθώς και το “I Love HipHop” από μένα λίγο πιο μετά. Και τα 2 θα υπάρχουν σε events μας και μπορεί να τα παραγγείλει ο κόσμος από τα MySpace μας. Στα αμέσως επόμενα είναι το album του Funkonami1, ένα turntablism album, σε δικές του παραγωγές με γνωστούς turntablists από το εξωτερικό. Εννοείται πως εδώ και καιρό γράφουμε το 2ο μας album σαν Phase3, αλλά θα δώσουμε χρόνο στον τίτλο του και την ημερομηνία κυκλοφορίας του. Το σίγουρο είναι πως θα έχει ποικιλία κομματιών και συναισθημάτων, με raw ήχο κ στίχο, όπως μας ξέρετε συν λίγο παραπάνω (γέλια).
• Ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σου και για την συνέντευξη.
Εγώ ευχαριστώ. Εσάς και όλο τον κόσμο που υποστηρίζει κάθε μας κίνηση. Peace!
links:
phase3 website: www.phase3.gr
eversor’s myspace page: www.myspace.com/eversorphase3
**Οι ερωτήσεις διατυπώθηκαν από τον krap και τον γράφοντα.
3 Comments
Ανώνυμος
wraia sinenteyxi
Ανώνυμος
mapa to karpouzi mages!!!!!!!olo logia kai psonisma!!!!!
Q.Cardinal
RESPECT!!!
opoios gnwrizei apo boom bap, katalavainei kai ton Mr.Eversor.
peace from Byronstreetz