Αυτό το άρθρο είναι ένα guest post από τον argram, τον οποίο και ευχαριστούμε πολύ που χρησιμοποιεί το newsfilter.gr για να διαδώσει τις σκέψεις του!
Πόσες και πόσες κουβέντες δεν έχουν γίνει για το επίπεδο της Ελληνικής τηλεόρασης. Οι περισσότερες αναλώνονται στο κράξιμο των εγχώριων εκπομπών βασιζόμενες στο επιχείρημα ότι στην πλειονότητά τους ασχολούνται με το κουτσομπολιό, με την εκμετάλλευση διανοητικά υποανάπτυκτων ανθρώπων και δίνουν πολύ χρόνο στον αέρα σε άτομα που δεν το αξίζουν σε καμία περίπτωση. Οι σειρές από την άλλη βαδίζουν σε γνωστά μοτίβα από το παρελθόν χωρίς να έχουν το παραμικρό ίχνος πρωτοτυπίας και απευθύνονται σε ένα κοινό που ο δείκτης ευφυίας δεν είναι και το δυνατότερό του σημείο. Σίγουρα βέβαια την τηλεόραση τη φτιάχνει το κοινό που παρακολουθεί έχοντας τη δύναμη να επιλέξει το κατάλληλο πρόγραμμα για αυτό και να απορρίψει τα σκουπίδια. Όσοι περισσότεροι συνεχίζουν να βλέπουν τα λεγόμενα τηλεσκουπίδια τόσο αυτά θα αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό. Καλώς η κακώς η τηλεόραση είμαστε εμείς. Πονεμένη κουβέντα που ίσως χρειαστεί να την ανοίξουμε κάποια άλλη φορά. Οάσεις σε αυτή τη θλιβερή εικόνα υπάρχουν πολλές και στο σημερινό άρθρο θα ήθελα να αναφερθώ σε μία από αυτές. Μιλάω για το σκηνοθέτη Πάνο Κοκκινόπουλο και τις δημιουργίες του.
Για όσους δεν γνωρίζουν ο συγκεκριμένος κύριος είχε το θάρρος το μακρινό πλέον 1992 να σκηνοθετήσει αληθινές ιστορίες σχετικές με εγκλήματα που τάραξαν την κοινή γνώμη ελαφρώς παραποιημένες. Ο τίτλος εκείνης της σειράς ήταν Ανατομία ενός Εγκλήματος και κανάλι προβολής ο ΑΝΤ1. Στο ρόλο του αφηγητή ήταν ο Γρηγόρης Βαλτινός και οι ανατριχίλες που προκαλούσε τότε εξακολουθούν να υφίστανται και στις τωρινές προβολές. Στο ίδιο πρότυπο συνέχισε και στον Alpha με τις σειρές Κόκκινος Κύκλος και Δέκατη Εντολή. Μπορεί η θεματολογία τους να είναι κοινή αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και ίδιες μεταξύ τους. Η διαφοροποίηση τους οφείλεται στο διαφορετικό τρόπο σκηνοθετικής προσέγγισης. Ο Κόκκινος Κύκλος ήταν πιο σκληρός, πιο gore μπορούμε να πούμε, έχοντας πολλές αναφορές σε cult δημιουργίες. Η Δέκατη Εντολή από την άλλη έδωσε έμφαση και στο σενάριο προσθέτοντας το στοιχείο της έκπληξης και του απρόβλεπτου και ήταν σκηνοθετικά κλάσεις ανώτερη. Ανάμεσα σε αυτές τις σειρές ο Κοκκινόπουλος δημιούργησε και πάλι για το ίδιο κανάλι τη χαριτωμένη κομεντί Αχ και να ξέρες που την εποχή της προβολής της είχε δημιουργήσει φανατικό κοινό λόγω της ανάλαφρης και ευχάριστης φύση της. Το 2008 άλλαξε κανάλι πηγαίνοντας στο Mega και επέστρεψε στις κωμωδίες με τα Μαύρα Μεσάνυχτα. Μαύρη κωμωδία πρωτοφανής για τα Ελληνικά δεδομένα προβλήθηκε για δύο χρόνια και τα πήγε πολύ καλά τόσο στους πίνακες τηλεθέασης αλλά επιπλέον πήρε και ενθαρρυντικές κριτικές από τους επαγγελματίες του χώρου. Σε όλες του τις σειρές ο Κοκκινόπουλος ανεξαρτήτως περιεχόμενου κατάφερε να πάρει το 100% των δυνατοτήτων των ηθοποιών που συνεργάστηκαν μαζί του, να προκαλέσει έντονα συναισθήματα και συζητήσεις γύρω από το όνομά του.
Διανύοντας σε λίγες γραμμές μια χρονική περίοδο φτάσαμε επιτέλους στο σήμερα ή καλύτερα στις αρχές του 2010 και στην επιστροφή του Κοκκινόπουλου στις σειρές που είναι βασισμένες σε υπαρκτά εγκλήματα. Αυτές είναι ο τομέας που ξέρει να παίζει μπάλα ο σκηνοθέτης και η ανυπομονησία ήταν μεγάλη. Η σειρά τιτλοφορείται Ο Τρίτος Νόμος και αφορά το γνωστό νόμο δράσης και αντίδρασης του Νεύτωνα. Στην ουσία περιπλέκει τις έννοιες θύτης – θύμα που σε ορισμένες περιπτώσεις μοιάζουν να είναι αλληλένδετες και συνυφασμένες. Το πρώτο επεισόδιο με τίτλο Το Κλουβί αποτέλεσε το ιδανικό ξεκίνημα για τη σειρά. Άψογη σκηνοθεσία, εξαιρετικές ερμηνείες και χιλιάδες μάτια καθηλωμένα στις οθόνες να πονάνε και να μαρτυράνε μαζί με το κακοποιημένο από τη μητέρα του νεαρό κορίτσι. Ένα επεισόδιο βγαλμένο μέσα από τις μέρες της Δέκατης Έντολης. Ο αρχικός ενθουσιασμός δεν κράτησε πολύ παρά μια δυο βδομάδες. Τα επόμενα επεισόδια Ο Βασιλιάς και το Αηδόνι και η Μυρωδιά του Κτήνους με άφησαν άφωνο με την κάκη έννοια. Δεν ήταν απλώς άσχημα είχαν στοιχεία που με ανησύχησαν. Σεναριακά βάδιζαν αλλού για αλλού θυμίζοντας θρίλερ που βρίσκουν το δρόμο τους μόνο σε dvd στα videoclubs. Καταξιωμένοι ηθοποιοί που έχουν συνεργαστεί πολλάκις με τον Κοκκινόπουλο με ιδιαίτερη επιτυχία έδωσαν κακές ερμηνείες. Όταν σε παλιότερα επεισόδια βλέπαμε μέτριους ηθοποιούς να δίνουν σωστές ερμηνείες υπό την καθοδήγηση του Κοκκινόπουλου είναι σοκαριστικό να βλέπουμε άτομα της δημιουργικής του ομάδας να υποκρίνονται τόσο άσχημα. Τα δύο τελευταία πάλι επεισόδια δεν ήταν τόσο άσχημα αλλά στα αρνητικά τους συγκαταλέγονται η έλλειψη πρωτοτυπίας και ανατροπής. Ο θεατής δεν παρακολουθεί αποσβολωμένος αλλά κοιτάει υπομονετικά το ρολόι του και με το τέλος του νιώθει αδιάφορος χωρίς να έχει κερδίσει κάτι από τη θέαση ή να έχει προκληθεί οποιαδήποτε αλλαγή στη ψυχολογία του.
Δεν γνωρίζω αλήθεια αν η πλειονότητα του κοινού συμφωνεί μαζί μου πάντως σε καμιά περίπτωση δεν έχω ικανοποιηθεί απόλυτα με τον Τρίτο Νόμο. Μιλάω σαν θαυμαστής των δημιουργιών του Κοκκινόπουλου και καθόλου κακοπροαίρετα. Λείπουν πολλά παλιά γνώριμα στοιχεία ίσως για αυτό το λόγο να εξακολουθώ να προτιμώ να ξενυχτάω για να βλέπω τόσο Δέκατη Εντολή όσο και Κόκκινο Κύκλο. Η συνέχεια αναμένεται. Το ταλέντο και η θέληση δεν χάνονται από τη μια στιγμή στην άλλη. Θα περιμένω τη ψυχολογική συντριβή όπως στο Λευκό Πουλί, την τεράστια έκπληξη των Ψιθύρων και τόσα άλλα επεισόδια που τα συζητάω ακόμα. Είναι αλήθεια πως μπορείτε και καλύτερα κύριε Κοκκινόπουλε και περιμένουμε να μας το αποδείξετε για να είμαστε περήφανοι για μια σειρά σε αυτή την κακή τηλεοπτική χρονιά.