Τα Ιόνια νησιά, τα Αιγαιοπελαγίτικα νησιά και τα παράλια της Μ. Ασίας φημίζονταν για τους ναυτικούς τους και στην σύγχρονη εποχή, καθώς πολλοί εφοπλιστές προέρχονταν από εκεί. Η Ελληνική οικονομία βασίστηκε στη ναυτιλία καθώς ο νησιωτικός χώρος ζούσε από το εμπόριο και τα προϊόντα που έπαιρναν από τη θάλασσα. Τα κυριότερα λιμάνια της Ελλάδας είναι ο Πειραιάς, η Ερμούπολη, ο Βόλος, Η Πάτρα, η Κέρκυρα, η Καλαμάτα, η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα.
Η ελληνική ναυτιλία σήμερα κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς απαριθμώντας 3.669 πλοία με 261,63 εκ. κοχ, λαμβάνοντας τι 16,6% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η ελληνική σημαία έχει την 7η θέση διεθνώς (σε κοχ) και την 2η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (σε gt). Με σημαίες κρατών-μελών της ΕΕ ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει το 46,72% της κοινοτικής χωρητικότητας. Όσον αφορά τα έτη του στόλου ελληνικής σημαίας για το 2013 έφταναν τα 11,5 έτη μέσο όρο ηλικίας. Στην ελληνική ναυτιλία για το 2013 απασχολούνταν 192.000 άτομα συνολικά, ενώ η συνεισφορά στην ελληνική οικονομία αγγίζει το 7% του ΑΕΠ. Παράλληλα τα έσοδα από τα ναυτιλία σε ξένο συνάλλαγμα για το 2013 ήταν 12.089,90εκ.€. Όσον αφορά τον έλεγχο του παγκόσμιου στόλου από Έλληνες πλοιοκτήτες: για τα δεξαμενόπλοια ελέγχουν το 18,51%, για τα φορτηγά μεταφοράς φορτίων χύδην ελέγχουν το 23,32% και για τα πλοία μεταφοράς χημικών/παραγώγων πετρελαίου το 13,81%. Έχουν ήδη γίνει παραγγελίες νέων πλοίων από Έλληνες εφοπλιστές. Συνολικά έχουν παραγγείλει 371 νέα πλοία, μεταξύ αυτών:
• 169 φορτηγά πλοία
• 91 δεξαμενόπλοια,
• 58 LNG/LPG,
• 48 εμπορευματοκιβώτια και 5 άλλα πλοία.
Τα ελληνόκτητα πλοία ταξίδευαν σε 30 χώρες του κόσμου. Από τη δεκαετία του 1950 έως το τέλος του αιώνα αποτελούσαν παγκόσμια δύναμη στη μεταφορά πετρελαίου και ξηρών φορτίων στους παγκόσμιους θαλάσσιους δρόμους. Πριν αρχίσει η οικονομική κρίση στην Ελλάδα οι Έλληνες πλοιοκτήτες παράγγελναν πλοία που υπερέβαιναν το 1/3 του συνόλου, σε στόλο και παραγγελίες, το οποίο υπολογίζεται σε πάνω από 50% της μεταφορικής ικανότητας στα μεταφορικά πλοία χύδην ξηρών φορτίων εν ενεργεία το 2008.
Η επιτυχία του ελληνόκτητου στόλου οφείλεται σε τέσσερις λόγους. Πρώτον, στην εξειδίκευση και την ικανότητα να προσαρμόζεται ανάλογα με τη ζήτηση που υπήρχε στις παγκόσμιες αγορές. Δεύτερον, στην τεχνολογία και στην τεχνογνωσία πλοίων και ναυτικών, καθώς επίσης και στην απόδοσή τους. Τρίτον, στο σταθερό κόστος και τέταρτον στο μεταβλητό κόστος, δηλαδή στην εργασία. Χάρις σε αυτούς τους τέσσερις λόγους ο ελληνόκτητος στόλος κατάφερε να είναι ανταγωνιστικός και να κυριαρχήσει στην παγκόσμια μεταφορά χύδην φορτίων.
Συνοψίζοντας, η ελληνική ναυτιλία βασίζεται στην ανταγωνιστικότητα και στη διεθνή επέκτασή της. Υπάρχουν μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, άλλοτε οικογενειακές που ο στόλος τους διαθέτει ένα έως τέσσερα πλοία. Τον 21ο αιώνα η ελληνική ναυτιλία βασίζεται στην ανανέωση του στόλου, στον μεγάλο αριθμό ναυτιλιακών επιχειρήσεων και στην επέκταση των δραστηριοτήτων τους στην παγκόσμια αγορά. Η ελληνική ναυτιλία κρατήθηκε στην πρώτη θέση παγκοσμίως για 40 χρόνια λόγω της καλής οργάνωσης της επιχείρησης, του οικογενειακού χαρακτήρα, τις ικανότητες των εφοπλιστών, την τεχνογνωσία και την επιχειρηματική δικτύωση.