Στις 24 Ιανουαρίου 2012, έφυγε από τη ζωή στην ηλικία των 77 ετών ο μεγάλος Έλληνας σκηνοθέτης Θόδωρος Αγγελόπουλος κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας του ”Η άλλη θάλασσα”.
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ήταν Έλληνας σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός κινηματογράφου. Έχει τιμηθεί με βραβεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό για την προσφορά του στον κινηματογράφο, με σπουδαιότερο της καλύτερης ταινίας με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών το 1998 για την ταινία Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα.
Προς τιμήν του, το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης καθιέρωσαν το 2012 Διεθνές Βραβείο «Θόδωρος Αγγελόπουλος» ως ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη του σπουδαίου Έλληνα δημιουργού. Το βραβείο θα απονέμεται κάθε Νοέμβριο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο πρόεδρος του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μόντρεαλ (Festival des Films du Monde de Montréal) Σερζ Λοζίκ (Serge Losique) και προσωπικός φίλος του Αγγελόπουλου, ανακοίνωσε ότι η επόμενη διοργάνωση το 2012 θα γίνει στην μνήμη του Έλληνα σκηνοθέτη.
Είναι φανερό ότι η συμβολή του στον εγχώριο και παγκόσμιο κινηματογράφο είναι τεράστια. Κανείς όμως δεν μπορεί να εκτιμήσει αυτό το γεγονός αν δεν παρακολουθήσει με τα μάτια του τα έργα του.
1968 | Η Εκπομπή | Σκηνοθέτης | μικρού μήκους |
1970 | Αναπαράσταση (ταινία) | Σκηνοθέτης | – |
1972 | Μέρες του ’36 | Σκηνοθέτης | – |
1975 | Ο θίασος | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
1977 | Οι κυνηγοί | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
1980 | Μεγαλέξαντρος | Σκηνοθέτης | – |
1983 | Αθήνα, επιστροφή στην Ακρόπολη | Σκηνοθέτης | Τηλεταινία |
1984 | Ταξίδι στα Κύθηρα | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
1986 | Ο Μελισσοκόμος | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
1988 | Τοπίο στην ομίχλη | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
1991 | Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
1995 | Το βλέμμα του Οδυσσέα | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
1998 | Μία αιωνιότητα και μία μέρα | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | Χρυσός Φοίνικας 1998 |
2003 | Τριλογία 1: Το λιβάδι που δακρύζει | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
2008 | Τριλογία 2: Η σκόνη του χρόνου | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | – |
2012 | Τριλογία 3: Η άλλη θάλασσα | Σκηνοθέτης/Συγγραφέας | Ανολοκλήρωτη |
Μία αιωνιότητα και μια μέρα
Η καλύτερη και δημοφιλέστερη με διαφορά ταινία του είναι το ”Μία αιωνιότητα και μια μέρα”. Η ταινία είναι του 1998 και πρωταγωνιστούν οι Bruno Ganz, Isabelle Renauld, Fabrizio Bentivoglio και Αχιλλέας Σκέβης.
Η υπόθεση της ταινίας περιστρέφεται γύρω από τον Αλέξανδρο(Bruno Ganz), ένα μεσήλικα συγγραφέα. Αυτός ασχολείται με ένα ημιτελές ποίημα του Διονύσιου Σολωμού με την ονομασία “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι” και προσπαθεί να βρει τις λέξεις που λείπουν από αυτό, αγοράζοντάς τες, όπως έκανε και ο Σολωμός για τις δικιές του, σύμφωνα με μία επικρατούσα άποψη. Εκείνες οι λέξεις όμως μπαίνουν για τα καλά στο παζλ της συμπλήρωσης αυτού του ημιτελούς δημιουργήματος για να στιγματίσουν και τη ζωή του ίδιου του Αλέξανδρου. Αλλά οι δυνάμεις του έχουν πλέον εξαντληθεί και ο ίδιος, κουρασμένος και μεσόκοπος, βαδίζει προς τα μονοπάτια του θανάτου. Ο χρόνος ζωής που του απομένει, ανήκει στις αναμνήσεις, στον απολογισμό μιας ζωής, γεμάτης από ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες και λάθος κινήσεις. Μία τυχαία συνάντηση μ’ ένα μικρό άστεγο αγόρι, παιδί των φαναριών θα του αλλάξει τις τελευταίες του στιγμές. Προσκολλάται σε αυτό το παιδί, αναβάλλει την «αναχώρησή» του και παρατείνει την αιωνιότητα κατά μία μέρα, για να μεταφέρει στον μικρό του φίλο κάτι από την γνώση του, ν’ αφήσει τα ίχνη του πάνω σε κάποιον, μέσα από το βλέμμα του οποίου θα σωθεί εκείνος που φεύγει.
Η Αιωνιότητα έλαβε διθυραμβικές κριτικές, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Εκτός από τις εξαιρετικές κριτικές, η ταινία έλαβε το Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ των Καννών και το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής. Στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κέρδισε 7 βραβεία, για καλύτερη ταινία, καλύτερη σκηνοθεσία, καλύτερο σενάριο, καλύτερη μουσική, καλύτερη υποστηρικτική ηθοποιός, καλύτερος σχεδιασμός κουστουμιών και καλύτερη συλλογή διακόσμησης.
Η βαθμολογία του imdb είναι 7,8/10, στο Rotten Tomatoes έχει κερδίσει μία άριστη βαθμολογία, με 95/100 (η υψηλότερη για ελληνική ταινία) και στο All movie έχει χαρακτηριστεί ως “αριστούργημα” με βαθμολογία 5/5, η μόνη ελληνική ταινία που έχει καταφέρει να πάρει την τέλεια βαθμολογία.