Η πανδημία, που μαστίζει ολόκληρη την ανθρωπότητα, έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητά μας. Όλοι οι τομείς της ζωής μας έχουν παραλλαχθεί και έχουν εισαχθεί νέα δεδομένα. Πολλές και σημαντικές επιδράσεις του ιού παρουσιάζονται και στο εκπαιδευτικό επίπεδο με την πανελλαδική καθιέρωση της τηλεκπαίδευσης ως μέσου εκμάθησης. Σε μία εποχή που η τεχνολογία διαδραματίζει σπουδαίο και πρωταγωνιστικό ρόλο στην καθημερινότητα των νέων, ποιες επιδράσεις μπορεί να έχει η τηλεκπαίδευση και τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα μετακίνησης στην υγεία και τη διατροφή των νέων;
Σε καθημερινή βάση όλοι οι μαθητές, δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου παρακολουθούν ανελλιπώς τα σχολικά μαθήματα. Συνεπώς, το πρωινό ξύπνημα ακολουθεί η εκκίνηση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και η σύνδεση στην κατάλληλη πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, αντί της μετάβασης στο σχολείο και της συνεύρεσης όλων των μαθητών στο σχολικό προαύλιο και έπειτα στην αίθουσα. Περαιτέρω, μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, έπονται οι ξενόγλωσσες δραστηριότητες, οι οποίες διδάσκονται με την ίδια ακριβώς διαδικασία, της εκπαίδευσης εξ αποστάσεως. Ως εκ τούτου, καθημερινά οι μαθητές δαπανούν πολλές ώρες ενώπιον της οθόνης του ηλεκτρονικού υπολογιστή, μόνο για την απαραίτητη εκπαίδευση. Αν συνυπολογίσουμε και την ώρα που αφιερώνουν για να παίξουν ηλεκτρονικά παιχνίδια στο κινητό, τον υπολογιστή ή για να δουν τηλεόραση, ο χρόνος που καταναλώνουν μπροστά από την οθόνη αρχίζει να πολλαπλασιάζεται.
Αναντίρρητα, τέτοια φαινόμενα επιβαρύνουν την υγεία των μαθητών, αφού εκτίθενται σε μία οθόνη πολλές ώρες. Η όραση μακροπρόθεσμα εξασθενεί, καθώς η έκθεση στα ηλεκτρονικά μέσα με τόση ακτινοβολία, προκαλεί μυωπία ή άλλες παρεμφερείς παθήσεις. Η διατροφή φυσικά δε μένει ανεπηρέαστη. Πολλά γεύματα των μαθητών είτε παραλείπονται, είτε λαμβάνουν χώρα ενώπιον του ηλεκτρονικού υπολογιστή, κάτι το οποίο έχει κατακριθεί από τους ειδικούς, είτε τα κανονικά γεύματα αντικαθίσταται από τα “πρόχειρα” γεύματα λόγω έλλειψης χρόνου των γονέων να ετοιμάσουν ένα ολοκληρωμένο γεύμα, ή και των παιδιών να απολαύσουν το γεύμα αυτό. Συνεπώς, ακόμα και η πρόσληψη τροφής δε γίνεται με το σωστό τρόπο. Από την άλλη, ο περιορισμός των παιδιών στο σπίτι έχει τα χαρακτηριστικά της καθιστικής ζωής και η έλλειψη άθληση σε συνδυασμό με την πρόσληψη τροφής με λανθασμένο τρόπο, μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους και κατ’ επέκταση σε παχυσαρκία.
Τη λύση στους εκτειθέντες προβληματισμούς είναι ικανοί να τη δώσουν οι γονείς. Η ενασχόληση με την τεχνολογία και τα επιτεύγματά της μπορεί και πρέπει να περιοριστεί με τη συνδρομή των γονέων. Σε καμία περίπτωση λύση δεν είναι η απαγόρευση της χρήσης αυτών, αλλά η σύμμετρη χρήση τους. Στον ελεύθερο χρόνο τους οι γονείς, απαιτείται να αφιερώνουν χρόνο στα παιδιά τους. Ιδίως σ’ αυτές τις συνθήκες, που καθημερινά βρίσκονται κλεισμένα στο σπίτι, η βόλτα έξω είναι για τα παιδιά και επιθυμητή και αναγκαία. Επιπροσθέτως, η αντικατάσταση ενός ηλεκτρονικού παιχνιδιού με ένα επιτραπέζιο που ταυτόχρονα διεγείρει τη σκέψη τους και δεν τα εθίζει, όπως ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, είναι μία προτεινόμενη λύση περιορισμού της έκθεσης των παιδιών στα τεχνολογικά μέσα. Αν, μάλιστα, συνυπολογίσουμε και τους κινδύνους που εγκυμονεί ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, ο έλεγχος των γονέων για την ασφάλεια του εν λόγω παιχνιδιού και η συνετή ενασχόληση των νέων με αυτό, καθίσταται αναγκαία.
Από την άλλη, η διατροφή φαντάζει δυσκολότερο να τηρηθεί, ιδίως στις τωρινές συνθήκες που πολλοί γονείς εργάζονται και συνεπώς είναι αδύνατο, ορισμένες φορές, σε καθημερινή βάση, να γευματίζει όλη η οικογένεια. Το οικογενειακό όμως γεύμα θα μπορούσε ευκολότερα να λάβει χώρα το Σαββατοκύριακο που δεν εργάζονται όλοι. Τις καθημερινές όμως, είναι σκόπιμο να διασφαλίζεται ότι τα παιδιά προσλαμβάνουν ένα σωστό γεύμα με το σωστό τρόπο, ενδεχομένως σε κάποιο σύντομο διάλειμμα και όχι παράλληλα με τη διδαχή του μαθήματος. Το φαγητό και δη η σωστή διατροφή πρέπει να αποτελεί γνώμονα των γονέων. Η τήρηση όλων των γευμάτων, με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, πχ φρούτα και λαχανικά, και η μη αντικατάστασή τους από “πρόχειρα” γεύματα, πχ τοστ για μεσημεριανό, “εθίζει” τα παιδιά σε μία σωστή διατροφική συνήθεια και συμβάλλει στη διατήρηση του βάρους τους σε φυσιολογικά επίπεδα, και δη τώρα που η καθιστική ζωή παρουσιάζεται ως ο μεγαλύτερος αντίπαλος της διατήρησης του σωματικού μας βάρους.
Συνοψίζοντας, οι συνέπειες της τηλεκπαίδευσης στη διατροφή και την υγεία των παιδιών, δεν είναι καταστροφικές, αρκεί να αναλάβουν οι γονείς αποφασιστική πρωτοβουλία. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα ηλεκτρονικό παιχνίδι δεν είναι υποκατάστατο της αφιέρωσης πολύτιμου χρόνου κα της ενασχόλησης του γονέα με το παιδί του και κανένα “πρόχειρο” και “γρήγορο” φαγητό, ακόμα και junk food, δεν είναι ωραιότερο από τις μακροπρόθεσμες ευεργετικές συνέπειες της σωστής και ισορροπημένης διατροφής.