Ο τίτλος του άρθρου στα αγγλικά θα μπορούσε να ήταν “The Industry of Social Networking Games” ή πιο χονδρικά και με πιο απλά λόγια αυτό το άρθρο μιλά για τα παιχνίδια στο facebook. Όχι όμως για αυτά καθαυτά αλλά για την “επιχείριση” που έχουν αναπτύξει τον τελευταίο καιρό. Καταρχάς να σας πω ότι δεν έχω παίξει κανένα παιχνίδι ούτε μισό δευτερόλεπτο και όχι γιατί δεν τα θεωρώ ενδιαφέροντα, απλά λόγω έλλειψης χρόνου.
Καταλαβαίνω όμως γιατί αυτά τα παιχνίδια έχουν τόσο μεγάλο κοινό. Και η απάντηση βρίσκεται εν μέρει στη έννοια της διαδικτυακής κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Δεν είναι μόνο δηλαδή ότι ο κάθε χρήστης αλληλεπιδρά με άλλους χρήστες μέσα από το online παιχνίδι, αλλά ότι το κάνει αυτό μέσα σε μία virtual κοινωνία όπως είναι το facebook ή το κάθε facebook. Και μέσα σε μία εικονική κοινωνία βλέπουμε να εμφανίζονται τα περισσότερα φαινόμενα, αν όχι όλα, όπως και στην δική μας πραγματική κοινωνία. Δεν χρειάζεται να μακρηγορήσω περί τούτου απλά να πω δύο λέξεις, ανταγωνισμός και απομόνωση. Και για να το κάνω πιο απλό. Παίζεις farmville; NAI: τότε προσπαθείς να πετύχεις υψηλά σκορ τα οποία μπορείς να τα δείχνεις στους φίλους στο profile σου. ΟΧΙ: τότε χάνεις πολλές εικονικές ή όχι συζητήσεις μεταξύ των φίλων σου κάτι το οποίο για πολλούς (όχι για μένα) θεωρείται ότι σου ρίχνεις τους πόντους της κοινωνικής σου προσωπικότητας, εικονικής και μη.
Πώς όμως αυτή η έξαρση κατέληξε σε μία βιομηχανία με δυναμική και μέλλον; Ήδη η απάντηση έχει δοθεί παραπάνω και βρίσκεται στην έννοια του ανταγωνισμού μεταξύ χρηστών και της επίδειξης κατορθωμάτων. Αυτό ακριβώς προέβλεψαν και εκμεταλλεύτηκαν οι εταιρίες που διαχειρίζονται την ανάπτυξη και την προώθηση τέτοιων παιχνιδιών και ουσιαστικά κερδίζουν χρήματα μέσα από επιχειρηματικά σχέδια που επιτρέπουν σε όποιον χρήστη πληρώσει ένα ελάχιστο ποσό να γίνει καλύτερος μέσα στο παιχνίδι και να εξελιχθεί πιο γρήγορα. Αν σκέφτεστε ότι επειδή εσείς δεν θα δίνατε ποτέ ούτε 1 € για να πάρετε 10 virtual coins ή ένα ειδικό σπαθί, ότι και οι άλλοι χρήστες δεν το συνηθίζουν τότε κάνετε λάθος. Θέλω απλά να ξεφύγουμε λιγάκι από την ελληνική πραγματικότητα στην οποία η αγορά μέσω internet αποτελεί κάτι σαν αλλεργία και να πάμε μία βόλτα στην Αμερική όπου όλα πληρώνονται σε κάρτα και οι διαδικτυακές αγορές είναι καθημερινό φαινόμενο. Πολύ απλά οι εταιρίες κερδίζουν πολλά χρήματα από τέτοιες αγορές. Μία άλλη πηγή εσόδων είναι και οι διαφημίσεις που υπάρχουν μέσα σε μερικά παιχνίδια αλλά δεν θα επεκταθώ γιατί είναι λίγο πολύ αυτονόητο το συγκεκριμένο.
Και αφού μιλήσαμε για τα έσοδα να πούμε μερικά πράγματα και για τα έξοδα. Υποδομή, προώθηση, συντήρηση, επέκταση. Γνωρίζεις ότι χρειάζεσαι δυνατή και σύγχρονη υποδομή για να στηρίξεις όλους αυτούς τους χρήστες που θα έρθουν σε σένα. Αν νομίζετε ότι είναι κάτι trivial κάνετε λάθος. Ένας από τους λόγους που φέραν το facebook εκεί που βρίσκεται τώρα ήταν η εύκολη διαχείριση των εκατομμυρίων χρηστών που μπήκαν στην υπηρεσία σε χρόνο dt. Χρειάζεται κάτι παραπάνω από 5-10 servers και μία τεράστια broadband σύνδεση για να αντέξεις κάτι τέτοιο. Φυσικά για το αρχικό boost χρειάζεται πολύ μα πολύ διαφήμιση σε άλλα sites παρόμοιου ή παραπλήσιου περιεχομένου. Και εδώ ξοδεύονται πάρα πολλά κεφάλαια τον πρώτο καιρό. Όσο για την συντήρηση και επέκταση είναι δύο από τα πιο σημαντικά σημεία που πρέπει να προσέχει κάθε εταιρία που διαθέτει λογισμικό για να μπορέσει να επιβιώσει.
Βέβαια, τα παραπάνω δεν αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση σε όλες τις περιπτώσεις. Και αυτό φαίνεται από το παράδειγμα της εταιρίας Zynga (farmville, mafia wars κ.α.) η οποία, αν δεν κάνω κάποιο λάθος, έχει τα δεδομένα της στο σύστημα S3 της Amazon το οποίο αποτελεί ένα εξελιγμένο cloud computing σύστημα (με απλά λόγια: πολλοί υπολογιστές μαζί). Μπορεί να πληρώνει πλουσιοπάροχα την Amazon για αυτό αλλά έχει το κεφάλι της ήσυχο για θέματα ασφάλειας και συντήρησης.
Και για το τέλος άφησα να αναφέρω κάτι για να δικαιολογήσω τη λέξη “βαριά” στον τίτλο του άρθρου. Σε άρθρο του περιοδικού The Economist αναφέρεται μία έρευνα από την εταιρία ThinkEquity προβλέπει ότι στην Αμερική το 2012 τα έσοδα από τέτοια παιχνίδια σε φτάσουν τα 2.2 δισεκατομμύρια δολάρια από 375 εκατομμύρια που ήταν πέρσι. Καταλαβαίνετε για τι πόσα μιλάμε και που πηγαίνει το πράγμα. Ετοιμαστείτε για περισσότερα farmville και άλλα παιχνίδια στο μέλλον.
3 Comments
djmouzz
Για αρχή να αναφέρω ότι το άρθρο είναι εξαιρετικό. Κατόπιν να προσθέσω ότι η διαδεδομένη ονομασία τέτοιων παιχνιδιών είναι “time wasters” οπότε καταλαβαίνετε.
Δεν αρνούμαι ότι κόλλας με πολλά από αυτά (μέσα κι εγώ).
Το απίστευτο για μένα είναι η αναγκαστική κατάχρηση του Adobe flash που γίνεται στα παιχνίδια αυτά, που έχει φτάσει να είναι η κατάρα του internet κάνοντας τους browsers να γονατίζουν ανεξαρτήτως pc hardware. Παίξτε λίγο farmville και απορήστε γιατί σέρνεται το σύστημα σας.
chzigkol
Συμφωνώ και για την ονομασία και ειλικρινά βλέπω και γνωστούς μου που έχουν κολλήσει πόσο χρόνο τρώνε από τη ζωή τους. Ρε παιδιά κάντε κάτι πιο δημιουργικό!! 🙂
Για το flash επίσης θα με βρεις σύμφωνο απλά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποια άλλη τεχνολογία που να σου δίνει ικανοποιητικά γραφικά τα οποία θα τρέχουν σε browsers. Μην μου πείτε Java γιατί θα ξεράσω …
Δεν ξέρω τι μπορεί να γίνει με το flash αλλά μέχρι να βγει κάτι πιο ελαφρύ οι χρήστες ας ζήσουνε με αυτό.
demi
Παίζω farmville αλλά και άλλα παιχνίδια στο facebook και καθυστερούν πάρα πολύ!!!!!!!Άσε που παθαίνει black out συνέχεια και το ίδιο το facebook! Ενώ άλλες χώρες έχουν αναπτύξει ταχύτητες 60 και άνω mbps εμείς ούτε 24 δεν φτάνουμε καλά-καλά που λένε οι εταιρίες! Άλλο θέμα αυτό τέλοσπαντων…
Πραγματικά όμως αυτά τα παιχνίδια απαιτούν πολλές ώρες προσήλωσης, “εργασίας” και απομόνωσης-αποξένωσης. Συν του ότι δεν τερματίζονται ποτέ…φτάνεις μέχρι το όριο πόντων που θέλουν αλλά εσύ άμα θες να παίζεις κι άλλο λόγω εθισμού στην ουσία..μπορείς να συνεχίσεις ανενόχλητα!!!!