Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ακόμα και στην Ελλάδα, ότι έχει αυξηθεί κατακόρυφα η ζήτηση νέων ιδεών από επενδυτικές εταιρείες. Τα λεγόμενα startups λόγω της μεγάλης επιτυχίας διαδικτυακών εφαρμογών είναι στην μόδα και αποτελούν όνειρο για πολλούς ανθρώπους. Πολλοί μεγάλοι οργανισμοί διοργανώνουν σε συνεργασία με επενδυτικές εταιρείες προγράμματα για την υποστήριξη και ανάδειξη ιδεών που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε μία κερδοφόρα επιχείρηση.
Ως γνωστόν μια επιχείρηση εμπεριέχει ένα ρίσκο αφού επενδύεται ένα αρχικό κεφάλαιο το οποίο ενδέχεται να χαθεί. Συνεπώς, μια startup μπορεί να φαντάζει πολύ δύσκολο εγχείρημα σε μια περίοδο κρίσης σαν αυτή την οποία διανύουμε. Όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς, η εύρεση κεφαλαίου είναι δύσκολη, οπότε το ενδεχόμενο απώλειας αυτού μπορεί να καταστρέψει την οικονομική κατάσταση ενός επιχειρηματία. Στις μέρες μας, αυτό το οποίο ακούει συνέχεια ένας νέος επαγγελματίας είναι ότι η σύσταση μιας επιχείρηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επένδυση κεφαλαίου αλλά και την δημιουργία ενός σταθερού και συγχρόνως ρεαλιστικού business plan. Η αστάθεια που προκαλεί η οικονομική κρίση όμως καθιστά δύσκολο έως αδύνατο πολλές φορές να μπορέσουν να υλοποιηθούν οι 2 αυτές απαιτήσεις.
Συνεπώς είναι απαγορευτική η δημιουργία μιας startup; Την απάντηση δίνει ο καθηγητής Steve Blank από το πανεπιστήμιο του Stanford αλλά και πολλές άλλες επιχειρήσεις οι οποίες ακολούθησαν διαφορετικό δρόμο από τις υπόλοιπες. Για πρώτη φορά έγινε η περιγραφή μιας τέτοιας επιχείρησης η οποία ξεκινά με ελάχιστα χρήματα και δίχως πλήρη αφοσίωση σε αυτή από τους ιδρυτές της, οι οποίοι εστιάζουν κυρίως στην εύρεση των πιθανών πελατών. Προϋπόθεση είναι να δημιουργηθεί μια ομάδα από άτομα με τις κατάλληλες γνώσεις, οι οποίοι θα μπορούν να διαθέσουν ένα μέρος του χρόνου τους.
Το γεγονός ότι δεν αφήνουν την κύρια εργασία τους μειώνει δραματικά το ρίσκο ενός τέτοιου εγχειρήματος. Μετά την σύλληψη της ιδέας και πριν την τελική υλοποίηση της, το πιο σημαντικό βήμα είναι το λεγόμενο customer development, δηλαδή, η έρευνα και συλλογή στοιχείων από πιθανούς πελάτες. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για το πόσο μπορεί η ιδέα τους να είναι κερδοφόρα. Η τακτική αυτή απαιτεί από τους ιδρυτές να κάνουν μια σειρά συνεντεύξεων στις οποίες θα εστιάζουν στα προβλήματα των πελατών τους και στις λύσεις στις οποίες έχουν βρει οι ίδιοι, ή τις λύσεις τις οποίες θα προτιμούσαν. Οι επιχειρηματίες καλούνται να εστιάσουν στα προβλήματα και στον τρόπο με τον οποίο θα προσφέρουν στους πελάτες τους μια λύση καλύτερη από τις ήδη υπάρχουσες.
Το μοντέλο επιχείρησης που περιγράφουμε ονομάστηκε lean startup και κερδίζει συνεχώς νέους υποστηρικτές. Στη διεθνή αγορά ήδη ξεχωρίζουν πολλές μεγάλες κερδοφόρες εταιρείες, όπως το γνωστό σε όλους μας dropbox αλλά και πολλά άλλα όπως το imvu, το grockit και το aardvark.
Περισσότερο υλικό μπορείτε να βρείτε στο http://theleanstartup.com.