Πόσα παιδιά σήμερα διαβάζουν βιβλία; Και δεν εννοώ τα online βιβλία τα οποία βρίσκουμε στον υπολογιστή, το smartphone ή το iPad, αλλά τα σελιδοποιημένα που τώρα πια στέκονται στο ράφι.
Στη σύγχρονη εποχή όπου η τεχνολογία συνεπάγεται με την εξοικονόμηση χρημάτων, την ποικιλία ζωντανών εικόνων και ήχων τα απτά αντικείμενα όπως ένα βιβλίο εκλείπουν σημαντικά.Από μικρή ηλικία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την μαγεία της ψηφιακής εικόνας αδιαφορώντας για ένα κομμάτι χαρτί το οποίο πρέπει να διαβάσουν ή να γράψουν.Όμως σε αυτό συμβάλλουν και οι γονείς που λόγω φόρτου εργασίας και άλλων παραγόντων επιλέγουν να αφήνουν το παιδί τους να ανακαλύπτει τον κόσμο μέσα από μία οθόνη. Αυτός μπορεί να είναι ένας τρόπος εκπαίδευσης αλλά όχι και ο πιο σωστός, διότι συνηθίζει να παίρνει μασημένη τροφή. Ακούει το κείμενο που έχει μπροστά του και δεν προσπαθεί να το διαβάσει όπως επίσης δεν γράφει αλλά το έχει έτοιμα μπροστά του.Με αυτό τον τρόπο, επίσης οι γονείς βρίσκουν την ευκαιρία να δουλέψουν ελεύθερα δίχως να τους διακόπτει κάποιος.Έτσι το παιδί συνηθίζει σε αυτή τη μορφή που περισσότερο ψυχαγωγίας είναι παρά εκμάθησης.
Ωστόσο υπάρχουν σοβαρές επιπτώσεις.Παρατηρείται το φαινόμενο πως όταν οι γονείς επιλέγουν να διαβάσουν στο παιδί τους ένα βιβλίο, αυτό, να μπορεί ευκολότερα να μάθει ανάγνωση και να μην εμφανίσει μαθησιακές δυσκολίες.Επίσης δημιουργείται ένας ισχυρός συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στον γονέα και το παιδί πράγμα που διευκολύνει την σχέση τους σε όλους τους τομείς και μελλοντικά. Ακόμα το ψηφιακό βιβλίο δεν δημιουργεί την ανάγκη εξερεύνησης του αγνώστου και δεν θέτει ερωτήματα που απαιτούν προσπάθεια να λυθούν κάνοντας τα όλα υπερβολικά απλά.Έτσι, όμως το παιδί δεν θα προσπαθήσει να ανακαλύψει πράγματα σημαντικά για τη ζωή του και όταν βρεθεί για πρώτη φορά μπροστά σε ένα βιβλίο δεν θα το κοιτάξει καν γιατί δεν έχει πληκτρολόγιο!
Αυτά, ωστόσο, που από μικρά θα πιάσουν στα χέρια τους ένα βιβλίο θα έχουν περισσότερα πλεονεκτήματα.Αρχικά θα έρθουν σε επαφή με το ίδιο το βιβλίο.Θα αγγίξουν το εξώφυλλό του,θα το μυρίσουν,θα το ξεφυλλίσουν και θα γνωρίσουν το αντικείμενο το οποίο θα συναντούν καθημερινά στη ζωή τους.Επιπροσθέτως μαθαίνοντας στη συνέχεια, να διαβάζουν θα συμπάσχουν με τον ήρωα του βιβλίου θα νιώθουν την ίδια αβεβαιότητα,χαρά, λύπη κ.τ.λ.Θα είναι σε θέση να το σχολιάζουν με τους γονείς τους, με τους φίλους τους, να τους δημιουργούνται ερωτήματα τα οποία θα αναζητούν τα ίδια τη λύση η θα ρωτάνε τους γονείς.Αυτό ακόμα ωφελεί και τον γονέα που θα βλέπει το παιδί του να αναπτύσσει μια πλήρη προσωπικότητα.
Επιλογικά τονίζω τη σημασία του βιβλίου ως μέσου εκπαίδευσης, μεταβίβασης αξιών και τρόπου δημιουργίας σχέσεων.Δεν κατακρίνω την ψηφιακή ανάγνωση και τεχνολογία απλώς θεωρείται λιγότερο κατάλληλη σε αυτό το πρώιμο στάδιο ζωής του παιδιού.