Βρισκόμαστε ήδη στη μέση του πρωταθλήματος και στο Grand prix του Silverstone αντιληφθήκαμε πόσο αβέβαιος, αλλά και ενδιαφέρων είναι ένας αγώνας της Formula 1. Πόσοι είχαν, αλήθεια, σαν όνειρο να οδηγήσουν κάποια στιγμή ως επαγγελματίες οδηγοί ένα τέτοιο μονοθέσιο. Σήμερα, λοιπόν, σας παρέχουμε, με λεπτομέρειες τη διαδικασία (και το κόστος) που απαιτείται για να αποτελέσει κάποιος μέλος αυτού του αθλήματος.
Η αρχή γίνεται στους αγώνες go kart. Από μικρή ηλικία, παιδιά τα οποία έχουν το “μικρόβιο” των αγώνων ράλι μπορούν να προπονηθούν σε αυτά, αγοράζοντας ένα αγωνιστικό το οποίο κοστίζει από 7.000-10.000 ευρώ. Βέβαια, αν είναι εμφανές το ταλέντο, είναι εύκολη η εύρεση ενός χορηγού. Μέσω των αγώνων go kart, οι νεαροί οδηγοί αποκτούν εμπειρία και θέτουν τις βάσεις της μετέπειτα πορείας τους.
Με αυτόν τον τρόπο, ο οδηγός θα φτάσει το πολύ μέχρι το GP2 (F2) ή GP3 (F3), από όπου οι ομάδες της F1 επιλέγουν τα νεαρά μέλη των ομάδων τους, συνήθως από οδηγούς που έχουν τερματίσει στις πρώτες θέσεις της βαθμολογίας των οδηγών. Παλαιότερα, η εκπαίδευση των οδηγών γινόταν μέσω σχολών ράλι, όπως η περιβόητη σχολή του Σιλβερστοουν, όπου παρέχονταν στους υποψήφιους οδηγούς θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις, παρέχοντας μια ολόπλευρη γνώση του “επαγγέλματος”.
Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η προσέγγιση του Toto Wolf για το κόστος της “εκπαίδευσης” του οδηγού. Υποστηρίζει πως αν κάποιος έχει έμφυτο ταλέντο στην αγωνιστική οδήγηση, τότε θα πρέπει να ξοδέψει περίπου 1 εκατ. ευρώ για τη συμμετοχή σε παιδικούς, έπειτα εφηβικούς και τέλος διεθνείς αγώνες κάρτ. Στη συνέχεια, θα πρέπει να περάσει μια σεζόν στην F4 (Formula Renault), που σημαίνει κόστος 350.000 ευρώ. Στη συνέχεια, η F3 αποτελεί κόστος 650.000 ευρώ, δηλαδή συνολικά έως το σημείο αυτό, η συμμετοχή του οδηγού σημαίνει κόστος 2.000.000 ευρώ.
Βέβαια, κανεις δεν εγγυάται πως η παραμονή του στην F3 θα είναι για μια μόνο σεζόν, οπότε το κόστος σκαρφαλώνει ίσως στα 2.600.00 ευρώ. Τονίζει και πάλι, βέβαια, πως αυτό το σενάριο αφορά ένα πραγματικό ταλέντο. Στη συνέχεια, η μετάβαση στην F2 κοστίζει 1.500.000 ευρώ (δηλαδή συνολικά 4.5 – 5 εκατ. ευρώ), ενώ για την F1 χρειάζονται άλλα 2-3 εκατ. ευρώ. Συνολικά, η μετάβαση του οδηγού ως την F1 του κοστίζει περίπου 8 εκατ. ευρώ… διόλου ευκαταφρόνητο ποσό.
Επειδή, λοιπόν, το κόστος είναι μεγάλο, ιδιαίτερα δημοφιλής είναι η προοπτική των προπαρασκευαστικών προγραμμάτων. Εκεί, συμμετέχουν υποψήφιοι οδηγοί, οι οποίοι αλιεύονται από τα μεγαλύτερα ανερχόμενα ταλέντα και εκπαιδεύονται από τους καλύτερους των ομάδων. Αυτοί οι οδηγοί, περνούν μια χρονιά ως δοκιμαστές μονοθεσίων σε άδειες πίστες, γεγονός που μπορεί να τους εξασφαλίσει την εμπειρία που χρειάζονται για μια πρώτη προσέγγιση των αγώνων της F1.
Συνοψίζοντας, ο δρόμος της Formula 1 είναι μακρύς, αβέβαιος και γεμάτος από διαφορετικές διαδρομές-επιλογές, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε διαφορετικά αποτελέσματα. Η επίτευξη της πρωτιάς, αποτελεί ένα συνδυασμό διαφορετικών αλλά αλληλοτροφοδοτούμενων παραγόντων, όπως η ικανότητα του ίδιου του οδηγού, της ομάδας που τον υποστηρίζει, του μονοθεσίου, της στρατηγικής, της τύχης…