H Όλγα Σταφίδα είναι brand strategist γεννημένη και μεγαλωμένη στο νησί της Λέσβου. Από μικρή ηλικία είχε αγάπη για τη μόδα και την ομορφιά. Για αυτό και πραγματοποίησε σπουδές στο Beauty & Fashion Academy με ειδίκευση στην ενδυματολογία, στην επικοινωνία και τα social media. Όπως έχει δηλώσει «Μόδα είναι οι τάσεις. Aισθητική είναι το να τις προσαρμόζεις άρτια στην κατάλληλη προσωπικότητα, μέρος, ώρα, εποχή». Επίσης, έχει εργασθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχει συνεργαστεί με πολλούς γνωστούς Έλληνες σχεδιαστές. Παρακάτω παραχωρεί μια αποκλειστική συνέντευξη στο newsfilter.gr και μας μιλά για το branding, το μάρκετινγκ και τη νέα της συνεργασία με γνωστή εταιρεία προϊόντων περιποίησης.
Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς. Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με το branding;
Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το branding όταν συνειδητοποίησα ότι έχω πολύ περισσότερα να δώσω από όσα έδινα από την ιδιότητά μου ως beauty expert. Ήταν συχνές οι φορές που οι εταιρείες χρησιμοποιούσαν τις ιδέες μου για νέα project και ζητούσαν την πλήρη καθοδήγησή μου για την υλοποίησή τους. Ολοένα και περισσότερα brands μου πρότειναν να συμμετέχω στο δημιουργικό κομμάτι των εταιρειών τους και αργότερα στο τμήμα του marketing.
Τί είναι branding και σε τί χρησιμεύει τις επιχειρήσεις;
Τα τελευταία χρόνια οι όροι «branding» και «brand» τείνουν να γνωστοποιούνται ολοένα και περισσότερο στην Ελλάδα. Το branding αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ένας πελάτης το προϊόν ή την υπηρεσία που του παρέχεται. Τί νιώθει όταν ακούει το όνομα της εκάστοτε εταιρείας, ποιο συναίσθημα τού δημιουργείται, τί εικόνες και εμπειρίες του έρχονται στο μυαλό. Είναι η υπόσχεση που δίνει μία εταιρεία στους πελάτες της μέσω των προϊόντων της και είναι άρρηκτα συνδεδεμένο στη βάση του με τις αξίες της κάθε εταιρείας, με το «γιατί» έχει δημιουργηθεί.
Αυτό, πρέπει να είναι ξεκάθαρο στον καταναλωτή. Πρόκειται για τη στρατηγική ουσιαστικά η οποία προηγείται του marketing. Αποφασίζουμε πώς θέλουμε να τοποθετηθούμε στην αγορά, πού θέλουμε να απευθυνθούμε, ποιοί να συνδέονται μαζί μας και για ποιό λόγο και στη συνέχεια ακολουθεί το marketing το οποίο αφορά την εφαρμογή όλων αυτών, τις τακτικές δηλαδή οι οποίες θα υλοποιήσουν αυτή τη στρατηγική. Το branding χρησιμεύει στο να ξεχωρίσει την εκάστοτε εταιρεία από τον ανταγωνισμό, στη διατήρηση των πελατών της εφόσον τους είναι ξεκάθαρο για ποιο λόγο την προτιμούν και κυρίως οργανώνει όλα τα μέλη της εταιρείας σε μία κοινή γραμμή στρατηγικής, την οποία πρέπει να ακολουθούν πιστά και δε θα το έκαναν αν δεν υπήρχε το branding.
Πώς είναι μια δημιουργική στρατηγική branding και ποιες δεξιότητες χρειάζεται ένας brand strategist;
Δημιουργική στρατηγική είναι αυτή η οποία αποδίδει τα μέγιστα στην τοποθέτηση μιας εταιρείας στην αγορά με όσο το δυνατόν μικρότερη απόκλιση από το αρχικό όραμα ή και με καθόλου. Ένας brand strategist πρέπει πρώτα από όλα να είναι οραματιστής, να βλέπει το τελικό αποτέλεσμα πριν ακόμα σχεδιάσει τα branding plans. Για έναν brand strategist, το τελικό αποτέλεσμα -πρέπει να- είναι ξεκάθαρο από την πρώτη στιγμή που αναλαμβάνει ένα project.
Πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά την αγορά στην οποία απευθύνεται, να ξέρει πώς να καλύπτει τις ανάγκες των καταναλωτών ή πώς θα δημιουργήσει νέες, το multi-tasking να είναι δεύτερη φύση του και να σκέφτεται πριν από όλους για όλους. Με λίγα λόγια, ο ικανός brand strategist είναι ένα συνοθύλευμα γνώσεων, αντίληψης, εμπειρίας, οράματος, επιμονής και λύσεων. Δουλειά του είναι να θυμάται το παρελθόν, να επιβλέπει το παρόν και να προβλέπει το μέλλον, ταυτόχρονα.
Όπως είναι γνωστό έχετε ένα νέο επαγγελματικό βήμα ως branding strategist και beauty expert στην εταιρεία royal swan. Μιλήστε μας λίγο για αυτήν σας τη συνεργασία.
Η εταιρεία καλλυντικών Royal Swan ήρθε στη ζωή μου σε μία πολύ δημιουργική φάση, απόδειξη του ότι τίποτα δε γίνεται τυχαία. Είμαι πολύ χαρούμενη που οι δημιουργοί ενός τόσο αξιόλογου προϊόντος με εμπιστεύονται για την τοποθέτηση της Royal Swan στην αγορά. Είναι μια εταιρεία η οποία στον πυρήνα της λειτουργεί ανθρωποκεντρικά. Είναι τιμή μου να συνεργάζομαι με ανθρώπους τέτοιας λογικής και ποιότητας.
Πώς καταφέρνετε και συνδυάζετε τις γνώσεις που έχετε πάνω στο τμήμα της ομορφιάς και της μόδας με το τμήμα του μάρκετινγκ; Τί σκεφτόσασταν όταν σπουδάζατε;
Δεν τα συνδυάζω. Χρησιμοποιώ το marketing ως εργαλείο υλοποίησης των ιδεών μου. Είναι κάτι που θα πρέπει να κάνουν όλοι ασχέτως χώρου και ιδιότητας. Δεν ξέρω πώς μπορεί κάποιος σήμερα να προωθήσει ένα προϊόν ή μία υπηρεσία χωρίς να γνωρίζει marketing. Αν δε γνωρίζει, πρέπει να συνεργάζεται με κάποιο marketer. Τίποτα δε λειτουργεί χωρίς αυτό στις μέρες μας. Όσον αφορά τις σπουδές μου, ήμουν από νωρίς συνειδητοποιημένη στο τί θέλω να κάνω και ποιό παζλ έπρεπε να συμπληρώσω. Το παν είναι να ξέρεις τί θες από τη ζωή σου.
Ποτέ εκτιμάτε ότι θα βγει στην αγορά η νέα σας συνεργασία με προϊόντα ομορφιάς της royal swan;
Ετοιμαζόμαστε πυρετωδώς και θα είμαστε έτοιμοι πριν από το καλοκαίρι. Ανυπομονούμε να έρθουμε ακόμη πιο κοντά στον κόσμο μας.
Με ποιες εταιρείες έχετε συνεργαστεί στο παρελθόν;
Οι περισσότερες εταιρείες με τις οποίες έχω συνεργαστεί αφορούν το χώρο της μόδας και της ομορφιάς, σαφώς. Πρόκειται για εταιρείες καλλυντικών, ένδυσης/υπόδησης, εταιρείες concept κλπ. Ωστόσο είχα τη χαρά να συνεργαστώ και με ανθρώπους εκτός χώρου καθώς το marketing αφορά οποιοδήποτε προϊόν ή υπηρεσία, όπως προανέφερα. Εστίαση, μουσική, Τύπος είναι κάποιοι από τους χώρους οι οποίοι με δίδαξαν πολλά και συνειδητοποίησα τη δύναμη του marketing και πέραν του χώρου που ήταν οικείος σε εμένα.
Τί είναι αυτό που σας ξεχωρίζει και σας προτιμούν;
Εκείνο το συνοθύλευμα πραγμάτων που ανέφερα στην 3η ερώτηση (γέλια). Θα σας πω κάτι, όλοι κρινόμαστε καθημερινά. Αυτός ο χώρος δεν είναι για ανθρώπους που τους φοβίζει η κριτική. Είναι λίγοι αυτοί που καταφέρνουν να παραμένουν συγκεντρωμένοι στην κεντρική ιδέα, χωρίς αντιπερισπασμούς. Η δουλειά του brand strategist δεν είναι να εξάπτεται. Θεωρώ ότι αυτός είναι ο λόγος.
Ζούμε σε μια δύσκολη περίοδο μετά την εμφάνιση του κορονοϊού. Πιστεύετε ότι η αγορά της ομορφιάς και της μόδας έχει επηρεαστεί;
Σαφέστατα. Η παγκόσμια αγορά έχει επηρεαστεί. Αυτό, όμως, δεν είναι απαραίτητα κακό ούτε συμβαίνει για πρώτη φορά. Μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν θα σας δείξει ότι η αγορά έχει αλλάξει ριζικά τουλάχιστον 3 φορές τα τελευταία 100 χρόνια. Ό,τι ζούμε τώρα, δε συμβαίνει για πρώτη φορά. Τα πράγματα αλλάζουν, ζούμε μία νέα εποχή εξ ου και η εξέλιξη του digital marketing.
Η ουσία είναι η εξής: Όπως κι αν επηρεάζεται η αγορά, όσες εταιρείες δουλεύουν σταθερά, πιστά στις αξίες που έχουν ορίσει και μεθοδικά, δεν έχουν να φοβηθούν κάτι. Μόνο τα εργαλεία και οι τρόποι προσέγγισης αλλάζουν ανά κρίση και ανά εποχή· το πράγμα στη βάση του παραμένει το ίδιο.
Έχετε σκεφθεί να δημιουργήσετε κάτι δικό σας στο μέλλον; Για παράδειγμα μια συλλογή ρούχων ή καλλυντικών;
Από την ιδέα ως την υλοποίηση ο δρόμος είναι πιο μακρύς από ό,τι φαντάζει. Ωστόσο, το κεφάλι μου είναι μονίμως γεμάτο ιδέες αφού αυτό είμαι και αυτό κάνω. (γέλια)
Πώς περνάτε τον ελεύθερο σας χρόνο;
Ό,τι κι αν κάνω φροντίζω να είναι δημιουργικό ή αγχολυτικό. Δεν ασχολούμαι με τίποτα άλλο.
Υπάρχει κάτι ακόμη που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;
Θα ήθελα να πω στον κόσμο που μας διαβάζει να μην παρατάει ποτέ τα όνειρα του, είναι κάτι που λέω πάντα. Τα πάντα είναι πραγματοποιήσιμα και κανείς δεν μπορεί να σας πει το αντίθετο. Την αγάπη μου.
Μπορείτε να βρείτε την Όλγα στα social media:
instagram: olgastafidas
facebook: Olga Stafidas
instagram εταιρείας: royalswanofficial
Ευχαριστούμε πολύ την brand strategist Όλγα Σταφίδα για αυτήν την συνέντευξη και το φωτογραφικό υλικό!
Επιμέλεια συνέντευξης: Αθανασία Σκόνδρα