Μια από τις σημαντικότερες έννοιες της κοινωνιολογίας είναι η κοινωνικοποίηση. Με απλά λόγια, η κοινωνικοποίηση λαμβάνει χώρα όταν ένα άτομο μαθαίνει και εσωτερικεύει πρότυπα, αξίες και συμπεριφορές από άλλους ανθρώπους. Η κοινωνικοποίηση είναι μια ισχυρή έννοια για το μάρκετινγκ, διότι αποδεικνύει ότι το μάρκετινγκ είναι πραγματικά περισσότερο από οτιδήποτε άλλο θέμα σχέσεων. Μια μικρή υπενθύμιση – δεν παίρνετε πόντους για το ότι είστε φανταχτερός αν ξεχάσατε να προσθέσετε αξία.
Οι άνθρωποι καθοδηγούνται από τα συναισθήματα τους και όχι από τη λογική (βλ. θεωρία της γνωστικής ασυμφωνίας). Οι άνθρωποι τείνουν να αγοράζουν από αυτούς που γνωρίζουν, συμπαθούν και εμπιστεύονται. Έτσι, αυτό που πρέπει να μπορούν να κάνουν οι έμποροι είναι να δημιουργούν ουσιαστικές σχέσεις με τους ανθρώπους που αποτελούν το κοινό-στόχο για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους.
Τι είναι όμως η κοινωνιολογία;
Με ένα σύντομο ορισμό η κοινωνιολογία είναι η επιστήμη που μελετά τη κοινωνία. Δηλαδή, τη κοινωνική συμπεριφορά, τη προέλευση της, την ανάπτυξη και οργάνωση της κοινωνίας αλλά και των θεσμών της. Μελετάει την ανθρώπινη ζωή, τις κοινωνικές ομάδες – ολόκληρες κοινωνίες. Από τους βασικότερους θεμελιωτές της κοινωνιολογίας ήταν ο Κοντ, ο Μαρξ, ο Ντυρκέμ και ο Βέμπερ. Αν ψάξετε για αυτούς τους επιστήμονες σίγουρα θα κατανοήσετε σε βάθος την επιστήμη, την ιστορία της αλλά και το λόγο που είναι ακόμα τόσο σχετική με τη σημερινή εποχή αλλά και για τη μελλοντική πορεία του ανθρώπινου είδους.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της κοινωνιολογίας;
Η κοινωνιολογία επικεντρώνεται σε έρευνες οι οποίες χωρίζονται σε ποιοτικές και σε ποσοτικές. Από τη μία η ποιοτική έρευνα εστιάζει στη κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς αλλά και τους λόγους για οποίους μπορεί να συμπεριφέρονται με ένα συγκεκριμένο τρόπο και η εξήγηση πίσω από αυτό. Ενώ η ποσοτική έρευνα χρησιμοποιείται περισσότερο για να παρέχει πιο συγκεκριμένες πληροφορίες και να αποδεικνύει – τεκμηριώνει οποιαδήποτε λεγόμενα. Μέσω αυτής της έρευνας εφαρμόζονται επιστημονικές στατιστικές, αριθμοί και στοιχεία μέσω αριθμητικών τεχνικών.
Η κοινωνιολογία είναι μια γενική επιστήμη και όχι μια επιστήμη που συγκεντρώνεται σε κάτι πολύ ειδικό όπως για παράδειγμα η ιστορία ή τα οικονομικά. Αν για παράδειγμα ένας οικονομολόγος επικεντρωθεί στην οικονομική συμπεριφορά του ατόμου, ο κοινωνιολόγος θα επικεντρωθεί στη συνολική του συμπεριφορά και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις του.
Τι είναι το Μάρκετινγκ;
Το μάρκετινγκ έχει να κάνει πολύ με τη διαφήμιση και τις πωλήσεις. Το μάρκετινγκ υπάρχει σε κάθε στάδιο της επιχείρησης, από την αρχή μέχρι το τέλος της.
Το μάρκετινγκ αναφέρεται σε οποιαδήποτε ενέργεια κάνει η εταιρεία για να προσελκύσει πελάτες μέσω ενός μηνύματος υψηλής ποιότητας που προωθεί τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της εταιρείας. Το μάρκετινγκ στοχεύει στη δημιουργία ανεξάρτητης αξίας για τους υποψήφιους πελάτες και τους καταναλωτές μέσω του περιεχομένου και ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι να αποδείξει την αξία του προϊόντος, να δημιουργήσει πίστη στην επωνυμία και τελικά να αυξήσει τις πωλήσεις. Στο διαδύκτιο κυκλοφορούν διάφοροι ορισμοί, παρόλα αυτά το μάρκετινγκ ακόμα και κάποιος που ασχολείται στη καθημερινότητα μαζί του δύσκολα θα μπορέσει να το ορίσει. Οπότε ας εμπιστευτούμε αυτόν που μας δίνει το hubspot.
Το μάρκετινγκ είναι η διαδικασία για να κάνετε τους ανθρώπους να ενδιαφέρονται για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της εταιρείας σας. Αυτό γίνεται μέσω έρευνας αγοράς, ανάλυσης και κατανόησης των ιδανικών ενδιαφερόντων του πελάτη. Το μάρκετινγκ αναφέρεται σε κάθε πτυχή της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης προϊόντων, των μεθόδων διανομής, των πωλήσεων και της διαφήμισης.
Πώς σχετίζεται η κοινωνιολογία και το Μάρκετινγκ;
Ή όπως διαφορετικά θα παρέθετα την ερώτηση: Πώς μπορεί να βοηθήσει η κοινωνιολογία το μάρκετινγκ; Διότι, στο μεγαλύτερο μέρος, η πρώτη επιστήμη είναι αυτή που μπορεί να βοηθήσει και να κάνει ακόμα καλύτερη και εύκολη τη δουλειά της δεύτερης. Δεν είναι και πολύ δύσκολο να σκεφτούμε ότι το μάρκετινγκ είναι και αυτό μια κοινωνική επιστήμη καθώς σχετίζεται έμμεσα και κάποιες φορές ακόμα και άμεσα με τους ανθρώπους.
Οπότε μια πρώτη απορία και αρκετά εύλογη είναι το ότι ένας marketeer θα πρέπει να αντιλαμβάνεται τα κίνητρα, τις σκέψεις και συμπεριφορές ενός υποψήφιου καταναλωτή – πελάτη του. Αν δεν έχει την παραμικρή εκπαίδευση πάνω σε αυτά τα θέματα, τότε η έρευνα που ξεκινάει να κάνει θα βασίζεται περισσότερο σε υποθέσεις παρά σε σαφή και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Μια πιθανή συνεργασία με έναν κοινωνιολόγο θα ήταν διαφωτιστική και άκρως πιο αποτελεσματική.
Το target audience όπως πολλές φορές χρησιμοποιούν στη γλώσσα του μάρκετινγκ είναι οι άνθρωποι στους οποίους στοχεύουν οι marketeers για να προωθήσουν κάτι. Για να βρεθεί το κατάλληλο target audience κανονικά πρέπει να γίνει αρχικά ο σχεδιασμός των ερωτήσεων και των στοχεύσεων αλλά και των πιθανών σεναρίων που μπορεί να προκύψουν από την έρευνα. Σε δεύτερη φάση, θα πρέπει να γίνονται έρευνες με βάση τις εθνολογικές μεθόδους. Δηλαδή, είτε με ερωτηματολόγια είτε με συμμετοχική παρατήρηση ή διαφορετικά γνωστή ως επιτόπια έρευνα.
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η κοινωνιολογία ως πεδίο σπουδών είναι πιο hot από ποτέ. Οι marketeers γνωρίζουν καλά ότι τα trends πλέον τρέχουν με απίστευτους ρυθμούς. Κάθε εβδομάδα και κάτι καινούριο. Και φυσικά πρέπει να είναι σε αλέρτ συνέχεια για να μη τους ξεφύγει κάτι, μείνουν πίσω και ταυτόχρονα κερδίσει έδαφος ο ανταγωνισμός. Για είναι πιο relevant όμως και για να μην επαναπαυτούν στις γρήγορες και πιο πρόχειρες μεθόδους του μάρκετινγκ για την εξαγωγή συμπερασμάτων αλλά ακόμα και ιδεών, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τη δύναμη της κοινωνικής επιστήμης. Βασικός κανόνας και ουδέποτε απαράβατος: Ο άνθρωπος στο κέντρο. Αλλά για να ξεκλειδώσεις το δρόμο ώστε να φτάσει εκεί πρέπει να τον έχεις κατανοήσει τόσο πολύ ώστε να γίνει.
6 λόγοι που η κοινωνιολογία είναι απαραίτητη στον επιχειρηματικό κόσμο γενικότερα
Πολλές φορές και κυρίως σε start ups, εταιρείες ή και σε Μη κυβερνητικές οργανώσεις οι υπεύθυνοι στο ανθρώπινο δυναμικό μπορούν να κατανοήσουν και να δώσουν τη δυνατότητα σε άτομα τα οποία έχουν υπόβαθρο ή σπουδές στις κοινωνικές επιστήμες να συνεισφέρουν ως ειδικοί σε θέματα έρευνας δημογραφικών και άλλων κριτηρίων που χρησιμοποιούν για να βγάλουν συμπεράσματα στα τμήματα του μάρκετινγκ αλλά και των πωλήσεων. Στο πως μπορεί να δημιουργηθεί και να υλοποιηθεί σωστά μια καμπάνια από το μάρκετινγκ μέχρι στο πως θα καταφέρει ένας πωλητής να πουλήσει όχι μόνο πιο εύκολα αλλά και περισσότερο.
1. Το υπόβαθρο στην κοινωνιολογία δίνει στους ηγέτες επιχειρήσεων και στους διευθυντές ανθρώπινου δυναμικού ένα πλεονέκτημα όταν έχουν να κάνουν με υπαλλήλους στο χώρο εργασίας. Οι κοινωνιολόγοι μελετούν (και συχνά γνωρίζουν) τις πολιτισμικές και κοινωνικές πτυχές που διαμορφώνουν ένα άτομο.
2. Όσοι το σπουδάζουν έχουν τη δυνατότητα να παρατηρούν έντονα και να καταλήγουν σε συμπεράσματα για τα ενδιαφέροντα, τους στόχους και τη συμπεριφορά των ανθρώπων και μελλοντικών στοχευμένων καταναλωτών για τους marketeers.
3. Λόγω της πολυπολιτισμικότητας που υπάρχει πλέον και της παγκοσμιοποίησης της αγοράς είναι πολύ χρήσιμο για τις επιχειρήσεις κάθε είδους να έχουν άτομα στην ομάδα τα οποία μπορούν να διαπιστώνουν τις δυσκολίες που μπορεί να βιώνουν οι μειονοτικές ομάδες. Να βοηθούν στη δημιουργία επίγνωσης για εργαζόμενους με διαφορετική εθνικότητα, πολιτισμό ή ακόμα και σεξουαλικότητα. Και τέλος, να είναι η βασική δυναμική για τη δημιουργία του πλάνου δράσης.
4. Οι τομείς στους οποίους μπορούν να φανούν σωτήριοι είναι το μάρκετινγκ όπως αναφέρουμε σε όλο το άρθρο, στο ανθρώπινο δυναμικό (είναι αναμενόμενο και φυσικό επακόλουθο – αυτός ο τομέας στην Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως άτομα με κοινωνικές σπουδές σε background). Στις πωλήσεις όπως ανέφερα ξανά πιο πάνω. Και στο τομέα των δημοσίων σχέσεων και της επικοινωνίας. Γενικά όπου υφίσταται τομέας με άμεση τριβή με άλλους ανθρώπους τότε αναθεωρείστε και ψάξτε για αυτά τα άτομα πιο ενεργά και με λιγότερες προκαταλήψεις.
5. Το ξέρατε ότι υπάρχει το λεγόμενο κοινωνικό μάρκετινγκ; Ναι, φυσικά και υπάρχει και βασική του ενασχόληση είναι προώθηση κοινωνικών αλλαγών. Τόσο κατανοητό. Οπότε τι πιο σύνηθες να σκεφτούμε ότι ένας κοινωνικός επιστήμονας με εκπαίδευση ολιστική πάνω στο μάρκετινγκ θα ήταν η ιδανική επιλογή για να εκτελέσει αυτό το στόχο.
6. Τέλος, δεν είναι απαραίτητο και δεν θα ήθελα να παρεξηγηθούν τα λεγόμενα μου, αλλά πρωταρχικός στόχος θα έπρεπε να είναι η δημιουργία τέτοιων θέσεων για να συνεργάζονται οι δύο επιστήμες ώστε το αποτέλεσμα να είναι άψογο και ανθρωποκεντρικό. Αφού όλα γυρίζουν γύρω από τους ανθρώπους. Δεν είναι ο σκοπός οι κοινωνικές επιστήμονες να καταλάβουν τη θέση των hardcore marketeers. Σκοπός είναι οι δύο τους να οργανωθούν και συνεργαστούν!
Συμπερασματικά
Τελικά, η κοινωνιολογία και το μάρκετινγκ είναι δύο διαφορετικά επαγγέλματα που συνδέονται αναπόφευκτα μεταξύ τους. Οι κοινωνιολόγοι είναι υπεύθυνοι για την κατανόηση της ανθρώπινης κατάστασης και των αλληλεπιδράσεων, των κοινωνικών κινημάτων και της αναπόφευκτης εξέλιξης του πολιτισμού. Οι marketeers, από την άλλη πλευρά, είναι υπεύθυνοι για την εξυπηρέτηση των αναγκών των πελατών τους, συμβάλλοντας στην έκθεση και την προώθηση νέων προϊόντων στην αγορά και παρέχοντας μια πιο ευχάριστη αγοραστική εμπειρία.
Κάθε marketeer πρέπει να έχει μια σταθερή αντίληψη των διαρκών αληθειών που οι κοινωνιολόγοι έχουν ανακαλύψει μέσω των ποιοτικών ερευνητικών μεθόδων τους. Αν δεν το κάνει, μπορεί να αντιμετωπίσει μια σειρά από προβλήματα και διαφορετικά να μην καταλάβει τι παρακινεί τους ανθρώπους και πώς δρουν σε ομάδες.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα άρθρα όσον αφορά τις επιστήμες εδώ.
Καλή ανάγνωση!