Πόσες φορές έχει συμβεί να δείτε γραμμένους από διάφορους χρήστες σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης τύπους όπως: “αποθηκεύση” αντί για “αποθηκεύσει”, “είνε” αντί για “είναι”, “γράψημο” αντί για “γράψιμο”, “ήθισται” αντί για “είθισται” κλπ; Τις περισσότερες φορές, αυτοί που κάνουν τα κοινώς αποκαλούμενα “ορθογραφικά λάθη”, δηλαδή λάθη σχετικά με την ορθογραφία της λέξης [ορθογραφία > ορθός + γράφω= γράφω κάτι ορθά (=σωστά)] είναι άνθρωποι ηλικίας 12-18 ετών. Η κύρια αιτία του συγκεκριμένου προβλήματος, δηλαδή της ανορθογραφίας, έγκειται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι ηλικίας 12-18 ετών αποφεύγουν το διάβασμα. Ως “διάβασμα”, βέβαια, ορίζεται και η μελέτη των σχολικών μαθημάτων, αλλά και η ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων (π.χ. μυθιστορημάτων). Οι πιο οφθαλμοφανείς λόγοι που οδηγούν τους νέους σε αυτήν την επιλογή, δηλαδή να μην διαβάζουν, είναι οι εξής τρεις.
Αρχικά, οι περισσότεροι νέοι θεωρούν ότι η ανάγνωση κάποιου βιβλίου, είτε σχολικού είτε εξωσχολικού, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Τα περισσότερα βιβλία περιέχουν μόνο το γραπτό κείμενο, χωρίς εικόνες, και αυτό τα καθιστά βαρετά και ανιαρά για αυτούς. Συγκεκριμένα, θεωρούν ότι καταναλώνουν χρόνο σε μια δραστηριότητα που δεν τους ψυχαγωγεί, αλλά αντίθετα τους απωθεί. Αυτό δηλαδή που πιστεύουν οι περισσότεροι νέοι για στο διάβασμα, όποια μορφή και αν έχει αυτό, μπορεί να συνοψιστεί στην εξής φράση: μια δραστηριότητα που δεν τους διασκεδάζει, αλλά αντίθετα θα προτιμούσαν να αναλώσουν χρόνο σε κάτι άλλο που τους ψυχαγωγεί.
Ένας άλλος λόγος που οι περισσότεροι νέοι επιλέγουν να αποφύγουν το διάβασμα και συνεπώς την επαφή με τον γραπτό λόγο είναι η τεχνολογία. Η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας επιτρέπει στους ανθρώπους να χρησιμοποιούν σύγχρονες συσκευές όπως κινητά, υπολογιστές και τηλεοράσεις που προσφέρουν την ψυχαγωγία με πιο άμεσο τρόπο. Η διαφορά δηλαδή μεταξύ των βιβλίων και της τεχνολογίας είναι ότι η τελευταία προσφέρει έναν οπτικοακουστικό τρόπο ψυχαγωγίας στους ανθρώπους, γεγονός που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή των περισσότερων νέων ανθρώπων σχετικά με την ψυχαγώγησή τους. Επομένως, οι περισσότεροι νέοι, όταν επιλέγουν να ασχοληθούν περισσότερο με την τεχνολογία, χάνουν την επαφή τους με τα βιβλία, δηλαδή το γραπτό λόγο, με αποτέλεσμα να επιρρεπείς σε περισσότερα ορθογραφικά λάθη.
Μία ακόμη αιτία που μπορεί να οδηγήσει έναν νέο άνθρωπο στο να αποφεύγει τα βιβλία είναι και κατακραυγή των συνομηλίκων του. Όταν τα ενδιαφέροντα ενός παιδιού βρίσκονται σε αντίθεση με τα ενδιαφέροντα των υπόλοιπων παιδιών που είναι στην ίδια παρέα, τότε αυτό επισύρει την κατακραυγή του συγκεκριμένου παιδιού από τους φίλους του. Πιο συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο ποσοστό των νέων ανθρώπων τείνει να σχολιάζει αρνητικά με έμμεσο ή άμεσο τρόπο κάποιον που δεν συμμερίζεται τις ίδιες απόψεις με αυτούς. Συνεπώς, όταν ένα παιδί προτιμά π.χ. να διαβάσει κάποιο βιβλίο από το να παίξει κάποιο διαδικτυακό παιχνίδι, οι φίλοι του το αποθαρρύνουν με τα σχόλια τους. Επομένως, η άποψη των συνομηλίκων συμβάλλει σημαντικά στη διαμόρφωση των ενδιαφερόντων κάποιου ανθρώπου, επειδή τον καθοδηγεί να πάρει αρκετές αποφάσεις.
Ωστόσο, το πρόβλημα της ανορθογραφίας και της μειωμένης επαφής με το γραπτό λόγο μπορεί να αντιμετωπιστεί με την πρόταση μίας μέσης λύσης ή αλλιώς “χρυσής τομής”. Ως πιο σωστή και αντικειμενική λύση προτείνεται η εξισορρόπηση μεταξύ βιβλίου και τεχνολογίας. Συγκεκριμένα, ένας άνθρωπος, για να αποφύγει τα ορθογραφικά λάθη ή οποιαδήποτε άλλα προβλήματα επιφέρει η μειωμένη ή μηδενική επαφή με το γραπτό λόγο μπορεί να αφιερώνει ίσες ώρες στην ενασχόληση με την τεχνολογία αλλά και με τα βιβλία. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορεί να απολαμβάνει τα οφέλη και των δύο μέσων ψυχαγωγίας, ενώ ταυτόχρονα θα έχει τη δυνατότητα να αποφύγει όποια προβλήματα συνεπάγεται η έλλειψη διαβάσματος. Επιπλέον, όσον αφορά την κατακραυγή από τους συνομηλίκους του, ο νέος πρέπει να θυμάται ότι κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και έχει τη δυνατότητα να ψυχαγωγεί τον εαυτό του με οποιοδήποτε τρόπο αυτός επιθυμεί. Όποιος δηλαδή επιθυμεί να διαβάσει ένα βιβλίο στον ελεύθερο του χρόνο, δε χρειάζεται την έγκριση των συνομηλίκων του, αρκεί να το θέλει.
Συνοψίζοντας, τα εξόφθαλμα ορθογραφικά λάθη που συνήθως κάνουν τα νέα παιδιά είναι απόρροια του γεγονότος ότι έχουν ελαττώσει την επαφή τους με τα βιβλία. Οι κύριοι λόγοι που μπορούν να οδηγήσουν ένα νέο σε αυτήν την επιλογή είναι ότι τα βιβλία δεν προσφέρουν τόσο άμεση ψυχαγωγία όσο τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας όπως οι υπολογιστές και τα κινητά, ενώ παράλληλα η κατακραυγή από τους φίλους του συνιστά αποτρεπτικό παράγοντα όσον αφορά τη συγκεκριμένη επιλογή. Από την άλλη, ένας τρόπος να αποφευχθούν τα ορθογραφικά λάθη και παράλληλα να αυξηθεί η ενασχόληση με το γραπτό λόγο είναι η εξισορρόπηση του χρόνου που διαθέτει κάποιος στα βιβλία και την τεχνολογία. Επίσης, ο καθένας μπορεί να ψυχαγωγείται όπως θέλει χωρίς να τον κατακρίνουν οι συνομήλικοί του, επειδή η διασκέδαση καθορίζεται εντελώς διαφορετικά για τον καθένα.