Απαριθμώντας τα βιβλία που διάβασα μέσα σε έναν μήνα, 6 στον αριθμό, αναρωτήθηκα εάν το «προβλημά» μου είναι γονιδιακό ή επίκτητο! Έρευνες δείχνουν, πως στην Ελλάδα δεν διαβάζουμε πολύ – ελπίζω να βελτιώνω κάπως τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών. Σκέφτηκα του λόγους που με οδηγούν να διαβάσω και αυτό όμως που ήθελα να αναφέρω σε αυτό το άρθρο είναι γιατί να μπούμε, λοιπόν, στη διαδικασία να διαβάσουμε και για την ακρίβεια γιατί να βάλουμε τα παιδιά μας σε αυτή τη διαδικασία.
Ως ενήλικες έχουμε την επιλογή να διαβάσουμε όποτε το επιθυμούμε και οποιοδήποτε βιβλίο. Αστυνομικά, ερωτικά, ιστορικά, μυθιστορήματα, ανάλογα με το γούστο μας και με το τί μας ευχαριστεί ή τί μας τράβηξε την προσοχή.
Ως γονείς οφείλουμε να δώσουμε αυτήν την επιλογή και στα παιδιά μας. Τα οφέλη του να διαβάζουμε είναι πολλά, έρευνες έχουν αποδείξει το πόσο ευεργετικό είναι και για τα παιδιά.
– Διαβάζοντας ένα παιδί, λαμβάνει γνώσεις και πληροφορίες που μπορεί να του φανούν χρήσιμες σε ανύποπτο χρόνο στη ζωή του.
– Ακόμη κι εάν ένα βιβλίο είναι απλοϊκά γραμμένο και το παιδί βρίσκεται σε ηλικία που γνωρίζει όλο το λεξιλόγιο που συμπεριλαμβάνει το κείμενο, είναι βέβαιο πως θα εξοικιωθεί με λέξεις που γνώριζε μεν, όμως δεν είχε συνηθίσει την χρήση τους καθημερινά. Έτσι, τόσο η ικανότητα στον γραπτό λόγο όσο και στον προφορικό βελτιώνεται. Κοντά σε αυτό το πλεονέκτημα του διαβάσματος, μπορούμε να προσθέσουμε και την ευχέρεια που αποκτά το παιδί σε μια γλώσσα που μαθαίνει, από την ανάγνωση των αντίστοιχων ξενόγλωσσων βιβλίων.
– Η συνεχής προσπάθεια του εγκεφάλου ώστε να θυμάται δομημένα τα ονόματα των πρωταγωνιστών, τις ιστορίες τους, τα λεγόμενά τους και γενικά τα στοιχεία που έχουν δοθεί, τον διατηρούν σε εγρήγορση, διεγείροντάς τον κι έτσι ενδυναμώνεται και εξασκείται.
– Καθώς το παιδί διαβάζει ένα βιβλίο, συγκεντρώνεται σε ένα σημείο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αποκτά σταδιακά την ικανότητα της πλήρους προσοχής σε ό, τι κάνει. Η ανάγνωση ενός βιβλίου αποφορτίζει το παιδί – αναγνώστη. Απομονωμένο σε έναν κόσμο με μια μόνο πηγή πληροφοριών -το βιβλίο- δεν αποσπάται ταυτόχρονα προς πολλές κατευθύνσεις το οποίο είναι εξαιρετικά αγχωτικό. Η ηρεμία που προκαλεί η ανάγνωση ενός βιβλίου, οδηγεί στην χαλάρωση και αυτό με την σειρά του στην αντιμετώπιση της αϋπνίας μέχρι έναν βαθμό.
– Η συστηματική ανάγνωση βιβλίων καλλιεργεί την φαντασία, αφήνοντάς την ελεύθερη να δημιουργήσει εικόνες από τις περιγραφές, ενώ η σκέψη και η κρίση οξύνονται.
– Διαβάστε μαζί τους. Ο χρόνος που θα αφιερώσετε για να διαβάσετε μαζί του μερικές σελίδες, για το παιδί είναι ανεκτίμητος. Βελτιώνεται η σχέση σας μαζί του κι έρχεστε πιο κοντά κάνοντάς το να νιώθει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε εσάς αλλά και στον εαυτό του.
Μην πιέζετε τα παιδιά σας να διαβάσουν ή να μην διαβάσουν. Δείξτε τους τον δρόμο και το καλό παράδειγμα διαβάζοντας κι εσείς, όμως δώστε τους την επιλογή. Ό, τι γίνεται πιεστικά, γίνεται μισητό. Δημιουργήστε ένα όμορφο περιβάλλον διαβάσματος με ηρεμία, ώστε να το συνδιάσουν με κάτι ευχάριστο. Προτέινετέ τους βιβλία ή παραμύθια αλλά αφήστε τα να επιλέξουν μόνα τους. Μην ξεχνάτε πως τα παιδιά είναι ολοκληρωμένες προσωπικότητες, θέλουν να κάνουν τις επιλογές τους που είναι πολύ πιθανό να είναι διαφορετικές από τα δικά σας γούστα.