Η εκπαίδευση θεωρείται, καλώς ή κακώς, από πολλούς δεδομένη. Είναι όμως; Το επίσημο αίτημα των καιρών μας ανάγεται στο να παρέχεται σε όλα τα παιδιά το δικαίωμα σε αυτή. Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται πως κάτι τέτοιο εξασφαλίζεται. Τι σημαίνει, όμως, το «δικαίωμα στην εκπαίδευση»;
Τι ορίζεται ως «δικαίωμα»;
Η λέξη «δικαίωμα» χρησιμοποιείται καθημερινά από πολλούς ανθρώπους. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι φορές που γίνεται κατάχρηση αυτής. Έτσι, ως δικαίωμα μπορεί να οριστεί οποιαδήποτε αξίωση κατοχυρώνεται επίσημα από τη νομοθεσία ή ανεπίσημα από τους άγραφους νόμους. Η εκπαίδευση σαφώς συγκαταλέγεται στα επίσημα νομοθετικά δικαιώματα. Αλλά σε τι είδους εκπαίδευση αναφέρεται το εν λόγω δικαίωμα;
Η εκπαίδευση αποτελεί βασικό πυλώνα στη ζωή του κάθε ατόμου. Η καλλιέργεια της προσωπικότητας, η κοινωνικοποίηση και η ανάπτυξη ενεργών πολιτών είναι μερικά από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της. Θέτοντας αυτά ως αφετηρία ας αναλογιστούμε την εκπαίδευση των παιδιών που καθημερινά εισέρχονται στη χώρα μας. Αυτά τα παιδιά άραγε έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση;
Τι είναι η ποιοτική εκπαίδευση;
Το υπό συζήτηση δικαίωμα σαφώς αναφέρεται στην ποιοτική εκπαίδευση. Αναφέρεται στην εκπαίδευση που αξιοποιεί πλήρως τον μαθητικό πληθυσμό, λόγου χάρην επωφελούται του πολιτισμικού πλουραλισμού στα σχολεία για να καλλιεργήσει τη διαπολιτισμική ανοιχτότητα. Με αυτόν τον τρόπο, παρέχει ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά, ώστε να κοινωνικοποιηθούν, να αναπτυχθούν ως άτομα και να κατακτήσουν γνώσεις. Λέξι-κλειδί σε αυτή αποτελεί η ισοτιμία, δηλαδή η δυνατότητα ισότιμης ανέλιξης λαμβάνοντας υπόψη το εκάστοτε άτομο και τις ανάγκες του.
Η ποιοτική εκπαίδευση, όμως, δεν τελειώνει εδώ. Μία ακόμη βασική συνιστώσα της αποτελεί και η καλλιέργεια μίας κουλτούρας δικαίου, αλληλεγγύης. Ο σεβασμός και η δημοκρατία, στα πλαίσια της ποιοτικής εκπαίδευσης, δεν είναι έννοιες που απλώς διδάσκονται αλλά εξασκόνται και αναπτύσσονται σε καθημερινή βάση. Με άλλα λόγια, είναι έννοιες που ακροβατούν μεταξύ νου και ψυχής.
Μπορούν να ειπωθούν πολλά αναφορικά με το δικαίωμα στην εκπαίδευση. Σημαντικό, όμως, είναι να μη χαθεί η ουσία. Ότι, δηλαδή, αναφέρεται στην ποιοτική εκπαίδευση και αυτή οφείλουμε να επιδιώκουμε. Ας αναστοχαστούμε, λοιπόν, σχετικά με τη συμβολή μας σε αυτή!
Βιβλιογραφία
Πύλη για την ελληνική γλώσσα, Λεξικό Νέας Ελληνικής Γλώσσας, https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%AF%CF%89%CE%BC%CE%B1&dq=