Από την στιγμή που φέρνουμε ένα παιδί στον κόσμο , μόνιμο μέλημα μας είναι η σωστή ανατροφή του και η καθημερινή φροντίδα του. Τα παιδιά από την στιγμή της γέννησης τους φέρουν κάποια συγκεκριμένα ορόσημα στις κινήσεις , στις συμπεριφορές και στον τρόπο ομιλίας ή την προσπάθεια για ομιλία τους. Έτσι μέσα από αυτά τα ορόσημα μπορούμε πλέον να καταλάβουμε αν όλα “βαίνουν καλώς”. Ας ξεκινήσουμε να μάθουμε όλοι μας αυτά τα ορόσημα. Εν συνεχεία του προηγούμενου άρθρου , σήμερα θα μάθουμε τα γνωστικά ορόσημα στην ηλικία μεταξύ 4 και 5 ετών.
4 ετών
Ορόσημα κίνησης:
– Στέκεται στο ένα πόδι ( παραπάνω από 5 δευτερόλεπτα )
-Ανεβοκατεβαίνει σκάλες χωρίς υποστήριξη
– Κλοτσάει την μπάλα προς τα εμπρός
-Ρίχνει την μπάλα πάνω από το κεφάλι
-Πιάνει μπάλα που αναπηδά
-Κινείται με ευκινησία μπρος-πίσω
Ορόσημα δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας:
-Αντιγράφει σχήματα
-Ζωγραφίζει άτομο ( 2 έως 4 μέρη )
-Χρησιμοποιεί ψαλίδι
-Ζωγραφίζει κύκλους και τετράγωνα
-Αντιγράφει κεφαλαία γράμματα
Ορόσημα λόγου και ομιλίας:
-Κατανοεί τις έννοιες «ίδιοι» και «διαφορετικοί»
-Έχει κατακτήσει βασικούς κανόνες γραμματικής
-Μιλάει με προτάσεις που αποτελούνται από πέντε λέξεις
-Μιλάει με αρκετή σαφήνεια
-Εξιστορεί μέρος μίας ιστορίας
Γνωστικά ορόσημα:
-Κατονομάζει ορισμένα χρώματα
-Κατανοεί την έννοια της μέτρησης
-Αρχίζει να έχει μία σαφέστερη αίσθηση του χρόνου
-Ακολουθεί εντολές με 3 μέρη
Κοινωνικά και συναισθηματικά ορόσημα:
-Ενδιαφέρεται για καινούργιες εμπειρίες
-Συνεργάζεται με τα άλλα παιδιά
-Παίζει την «μαμά» ή τον «μπαμπά»
-Μπορεί να ντύνεται και να ξεντύνεται μόνο του
-Είναι περισσότερο ανεξάρτητο
-Φαντάζεται ότι σε πολλές άγνωστες εικόνες μπορεί να είναι τέρατα
-Εφευρετικός σε παιχνίδια φαντασίας
Ανησυχούμε όταν:
-Δεν μπορεί να ρίξει μία μπάλα πάνω από το κεφάλι
-Δεν μπορεί να πηδήξει στην θέση του (επιτόπου)
-Δεν μπορεί να οδηγήσει ένα τρίκυκλο παιχνίδι
-Δεν μπορεί να πιάσει αντικείμενο μεταξύ αντίχειρα και δακτύλων
-Δεν μπορεί να φτιάξει κύβο με 4 τουβλάκια
-Αγνοεί τα άλλα παιδιά
-Δεν ανταποκρίνεται στους ανθρώπους έξω
-Δεν συμμετέχει σε παιχνίδια φαντασίας
-Αντιστέκεται στο ντύσιμο , ύπνο , χρήση τουαλέτας
-Δεν χρησιμοποιεί το «εγώ» ή το «εσύ» κατάλληλα
5 ετών
Ορόσημα Κίνησης:
– Πηδά , κάνει τούμπες
– Κάνει κούνια , σκαρφαλώνει μόνο του
– Στέκεται στο ένα πόδι για δέκα και παραπάνω δευτερόλεπτα
Ορόσημα Δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας:
-Αντιγράφει σχήματα και άλλα γεωμετρικά όργανα
-Ζωγραφίζει έναν άνθρωπο με το σώμα
-Γράφει κάποια γράμματα
-Ντύνεται , ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
-Χρησιμοποιεί πιρούνι , κουτάλι
Ορόσημα λόγου και ομιλίας:
– Λέει ιστορίες
– Προτάσεις άνω των πέντε λέξεων
-Σωστούς ρηματικούς χρόνους
-Όνομα , διεύθυνση , προσωπικές πληροφορίες
Γνωστικά Ορόσημα:
-Μπορεί να μετρήσει δέκα ή περισσότερα αντικείμενα
-Κατονομάζει όλα τα χρώματα
-Γνωρίζει για τα πράγματα που χρησιμοποιούνται καθημερινά στο σπίτι (χρήματα, τρόφιμα, συσκευές)
-Ακολουθεί εντολές με τρία μέρη
Κοινωνικά και συναισθηματικά Ορόσημα:
-Θέλει να ευχαριστεί τους φίλους του
-Θέλει να είναι σαν τους φίλους του
-Του αρέσει να τραγουδά και να χορεύει
-Έχει επίγνωση της σεξουαλικότητας
-Είναι σε θέση να διακρίνει τη φαντασία από την πραγματικότητα
-Δείχνει περισσότερη ανεξαρτησία και ακόμη μπορεί να επισκεφθεί ένα διπλανό γείτονα μόνο του
-Πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα
Ανησυχούμε όταν:
-Είναι εξαιρετικά φοβισμένο ή με διστακτική συμπεριφορά
-Είναι εξαιρετικά επιθετική η συμπεριφορά τους
-Αδυνατεί να αποχωριστεί τους γονείς
-Αποσπάται εύκολα και δεν μπορεί να επικεντρωθεί σε οποιαδήποτε μεμονωμένη δραστηριότητα για περισσότερο από πέντε λεπτά
-Δείχνει μικρό ενδιαφέρον για το παιχνίδι με άλλα παιδιά
-Αρνείται να απαντήσει στους ανθρώπους εν γένει, ή αντιδρά μόνο επιφανειακά
-Σπάνια χρησιμοποιεί φαντασία ή μίμηση στο παιχνίδι
-Φαίνεται δυστυχισμένος ή λυπημένος μεγάλο μέρος του χρόνου
-Είναι απόμακρος με άλλα παιδιά και ενήλικες
-Δεν μπορεί να εκφράσει πολλά από τα συναισθήματα του
-Αντιμετωπίζει προβλήματα στο φαγητό, τον ύπνο, ή τη χρήση της τουαλέτας
-Δεν είναι δυνατή η διάκριση μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας
-Η ομιλία του δεν είναι καθαρή
-Δεν εκτελεί συνδυασμό 2 εντολών
-Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό ή παρελθοντικό χρόνο σωστά όταν μιλάει
-Δεν μιλάει για τις καθημερινές δραστηριότητες και τις εμπειρίες του
-Δεν μπορεί να βγάλει τα ρούχα του μόνος του
-Δεν μπορεί να βουρτσίσει τα δόντια του, να πλύνει και να στεγνώσει τα χέρια του