Το Λυκόφως, είναι ένα νεανικό, ρομαντικό μυθιστόρημα φαντασίας, το οποίο έγραψε η Αμερικανίδα συγγραφέας Στέφανι Μέγιερ και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2005. Αποτελεί το πρώτο βιβλίο του Έπους του Λυκόφωτος και περιγράφει τη ζωή της δεκαεφτάχρονης Ιζαμπέλα, ή αλλιώς: Μπέλλα Σουάν όταν εκείνη μετακομίζει από το Φοίνιξ της Αριζόνα στο Φορκς, μια μικρή πόλη της Ουάσιγκτον.
Η ζωή της Μπέλλα θέτεται σε κίνδυνο όταν ερωτεύεται τον Έντουαρντ Κάλεν, ο οποίος είναι βρικόλακας. Το Λυκόφως έλαβε χλιαρές κριτικές και ανάμεσα σε αυτές και μια παραπάνω, τη δική μου. Μερικοί, μάλιστα, επαίνεσαν τον τόνο του βιβλίου και την απεικόνιση κοινών εφηβικών συναισθημάτων όπως την κοινωνική αλλοτρίωση και την επαναστατικότητα. Άλλοι επέκριναν τον τρόπο γραφής της Μέγιερ και υποστήριξαν πως στην ιστορία έλειπε η ανάπτυξη των χαρακτήρων.
Παροτρύνω, αυτές τις σελίδες, των χαρακτήρων, μιας και πίσω από τα κλειστά μάτια και στόματα, ο βρικόλακας, όπως αποκαλείται στο βιβλίο, είναι η συνείδησή μας, τα επιπόλαια λάθη μας, αλλά και οι στόχοι της ομορφιάς μας. Των ονείρων μας και γιατί όχι, οι πραγματικοί φίλοι μας. Η δεκαεπτάχρονη Μπέλα Σουάν, λοιπόν, μετακομίζει από το Φοίνιξ της Αριζόνα στο Φορκς, μια μικρή πόλη κοντά στην Ουάσιγκτον, για να ζήσει με τον πατέρα της, Τσάρλι.
Η μητέρα της, Ρενέ, ταξιδεύει μαζί με τον καινούριο της σύζυγο, Φιλ, έναν νεαρό αθλητή του μπέιζμπολ. Η Μπέλα γράφεται στο Λύκειο του Φορκς, όπου γίνεται φίλη με αρκετούς από τους μαθητές εκεί. Ένα κάπως άπειρο και ντροπαλό κορίτσι, η Μπέλα φοβάται πως πολλά αγόρια ανταγωνίζονται για να κερδίσουν την προσοχή της. Την πρώτη μέρα της στο σχολείο, καθώς η Μπέλα μπαίνει στην τάξη της, ένας ανεμιστήρας φυσάει τη μυρωδιά της προς έναν μυστηριώδη άντρα, τον Έντουαρντ Κάλεν. Η Μπέλα κάθεται δίπλα στον Έντουαρντ στο μάθημα της βιολογίας αλλά εκείνος δείχνει να απωθείται από εκείνη, κάτι που στην πορεία επηρεάζει τα συναισθήματά της.
Ο Έντουαρτ εξαφανίζεται για λίγες μέρες, αλλά όταν επιστρέφει φαίνεται οι δυο τους να κάνουν μια νέα αρχή. Η καινούρια αυτή σχέση διακόπτεται όταν το φορτηγάκι του Τάιλερ παραλίγο να κτυπήσει την Μπέλα στο χώρο παρκαρίσματος του σχολείου. Ο Έντουαρντ, αψηφώντας τους νόμους της φύσης, τη σώζει σταματώντας το φορτηγάκι με τα χέρια του. Η Μπέλα δεν μπορεί να καταλάβει το πώς ο Έντουαρντ σταμάτησε το φορτηγάκι με το χέρι του και του κάνει συνεχώς ερωτήσεις, αλλά οι απαντήσεις του δεν την καλύπτουν. Επιπλέον, ακούει διάφορους μύθους σχετικά με την οικογένεια Κάλεν όπως το ότι είναι βρικόλακες που όμως πίνουν αίμα ζώων και όχι ανθρώπων για να τραφούν.
Εκτός από τους μύθους για την οικογένεια Κάλεν, ένας οικογενειακός φίλος, ο Τζέικομπ Μπλάκ, της διηγείται και τους μύθους της δικής του φυλής, Quileute. Διαταραγμένη και γεμάτη ερωτηματικά από επαναλαμβανόμενους εφιάλτες, η Μπέλα αρχίζει έρευνα για τους βρικόλακες. Συνειδητοποιεί πως ο Έντουαρντ δεν είχε έρθει στο σχολείο τη μέρα που θα καθόριζαν τις ομάδες αίματός τους και συγκρίνοντας τα χαρακτηριστικά των βρικολάκων στη μυθολογία με αυτά των Κάλεν, βρίσκει αρκετές ομοιότητες. Πεπεισμένη πως ο Έντουαρντ είναι βρικόλακας, βρίσκει να εαυτό της να είναι σε αμηχανία.
Η Μπέλα σώζεται για ακόμα μία φορά από τον Έντουαρντ στο Πορτ Άντζελες όταν κάποιοι άγνωστοι της επιτίθενται. Οδηγώντας ένα ασημένιο Volvo, ο Έντουαρντ πηγαίνει την Μπέλα για δείπνο και έπειτα στο σπίτι. Καθώς οδηγεί, η Μπέλα του λέει για τις ιστορίες που έμαθε και το πως εκείνος είναι βρικόλακας. Ο Έντουαρντ λέει πως προσπάθησε να μείνει μακριά της επειδή βρίσκει το αίμα της υπερβολικά επιθυμητό. Με τον καιρό, οι δύο νέοι ερωτεύονται.
Η σχέση τους επηρεάζεται όταν μια ομάδα τριών νομάδων βρικολάκων φτάνει στο Φορκς. Η σχέση των Κάλεν με έναν άνθρωπο κεντρίζει το ενδιαφέρον του Τζέιμς, ο οποίος είναι ιχνηλάτης, και θέλει να κυνηγήσει την Μπέλα για να προσφέρει διασκέδαση στον εαυτό του. Οι Κάλεν προσπαθούν να χωρίσουν την Μπέλα και τον Έντουαρντ στέλνοντας τη Μπέλα στο Φοίνιξ και κρύβοντάς την σε ένα ξενοδοχείο. Ο Τζέιμς την καλεί στο τηλέφωνο και ισχυρίζεται πως κρατάει τη μητέρα της όμηρο.
Η Μπέλα πάει να τον βρει για να σώσει τη μητέρα της κι εκείνος της επιτίθεται. Πριν προλάβει να την σκοτώσει, ο Έντουαρντ – αρχικά – και μετά όλη η οικογένεια Κάλεν, φτάνουν στο σημείο και σκοτώνουν τον Τζέιμς. Ο Τζέιμς όμως έχει ήδη δαγκώσει την Μπέλα και ο Έντουαρντ καταφέρνει να ρουφήξει το δηλητήριο αποτρέποντάς την από το να γίνει βρικόλακας. Η Μπέλα μεταφέρεται στο νοσοκομείο όπου δέχεται θεραπεία για τους υπόλοιπους τραυματισμούς της. Μετά την επιστροφή τους στο Φορκς, η Μπέλα και ο Έντουαρντ πηγαίνουν μαζί στον χορό του σχολείου. Η Μπέλα του λέει πως θέλει να γίνει κι εκείνη βρικόλακας, αλλά ο Έντουαρντ αρνείται να κάνει την επιθυμία της πραγματικότητα.
Η Μπέλα, πιστεύω, έχει μια ευγενική και αδέξια προσωπικότητα και είναι πιο ώριμη από τα περισσότερα κορίτσια της ηλικίας της. Είναι έξυπνη και παρατηρητική, παρακολουθεί και διατυπώνει θεωρίες σχετικά με την παράξενη συμπεριφορά των Κάλεν, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και τις ασυνήθιστες ικανότητές τους. Από την πρώτη στιγμή νιώθει μια έλξη για τον Έντουαρντ, η οποία στην πορεία μετατρέπεται σε έρωτα. Καθώς η ιστορία του βιβλίου εξελίσσεται, η Μπέλα μαθαίνει ασυνείδητα πώς να παίρνει δύσκολες αποφάσεις και να αποδέχεται τις συνέπειές αυτών.
Ο Έντουαρντ, από την άλλη, είναι ένας βρικόλακας 104 χρονών. Όταν ήταν 17 χρονών, προσβλήθηκε από την Ισπανική γρίπη και λίγο πριν πεθάνει, ο Κάρλαϊλ Κάλεν τον μετέτρεψε σε βρικόλακα. Ως βρικόλακας έχει το υπερφυσικό χάρισμα να διαβάζει το μυαλό των άλλων. Από τη στιγμή που έγινε η μετατροπή δεν ερωτεύτηκε ποτέ και ούτε πίστευε πως το χρειαζόταν. Στην πορεία της ζωής του συνειδητοποιεί πώς η ύπαρξή του είναι εντελώς ανούσια και χωρίς κάποιο σκοπό. Στην Μπέλα βρίσκει συμπόνια, αγάπη, αποδοχή και φροντίδα. Στο Λυκόφως, ο Έντουαρντ, παρουσιάζει, μια απαισιόδοξη προσωπικότητα, επηρεασμένη από την ίδια απαισιόδοξη προσωπικότητα της συγγραφέως, Στέφανι Μέγιερ. Ο χαρακτήρας του, θα μπορούσε εύκολα, να υιοθετήσει κάποιος, τον Ρότσεστερ του βιβλίου Τζέιν Έιρ. Θα έλεγα, ότι πρόκειται για ιχνηλάτηση ανθρώπων, ίσως οι βρικόλακες, όπως πάλι, προ είπα, επικαλούνται στο βιβλίο, ως οι καλύτεροι φίλοι.