Κάποτε, ως παιδιά, συνηθίζαμε να χαιρόμαστε με τον Aladdin και τα μαγικά χαλιά, με την μύτη του Πινόκιο που διαρκώς μεγάλωνε, αλλά και την ψευδαίσθηση της ενσωμάτωσης ενός παραμυθιού στην παιδική μας πραγματικότητα που μόνο η τηλεόραση και τα παιδικά βιβλία ήξεραν τόσο καλά να διαμορφώνουν. Εικόνες, χρώματα και ζωντανές φιγούρες «στρούμφιζαν» τις ώρες μετά το σχολείο. Σήμερα, δεν είναι ότι δεν υπάρχουν πια τα Στρουμφάκια, ο Aladdin ή ο Πινόκιο… Υπάρχουν και μάλιστα, σε μορφή 3D και όλων των ειδών τις τεχνολογίες, οι οποίες εκρήγνυνται καθημερινά, μέσα από την ραγδαία εξέλιξη του Κυβερνοχώρου, αλλάζοντας μια για πάντα, χωρίς να είναι απαραίτητα αρνητικό, το τοπίο της παιδικής πραγματικότητας.
«Όταν ήμουν μικρός, έπαιζα άπειρες ώρες παιχνίδια στο Διαδίκτυο. Υπήρχαν φορές που δεν πήγαινα στο σχολείο διότι δεν είχε τελειώσει ένα παιχνίδι. Το χειρότερο ήταν όταν κανονίζαμε LΑΝ (Local Αrea Νetwork). Ξεχνούσα ακόμη και να φάω. Εννοείται ότι δεν έδινα σημασία στους γονείς μου όταν μου φώναζαν ότι θα με πονέσουν τα μάτια μου και το κεφάλι μου τόσες ώρες μπροστά στον υπολογιστή. Δεν άκουγα κανέναν και το κακό έγινε. Μια μέρα βρέθηκα στο νοσοκομείο με υπερκόπωση. Το κεφάλι μου ήταν “καζάνι” ύστερα από έξι μέρες LΑΝ».
Η μαρτυρία αυτή, όπως ακριβώς δόθηκε στο «Βήμα», μόλις δύο χρόνια πριν, αναφέρεται σε έναν νέο άνθρωπο, ο οποίος ήταν εθισμένος στο Διαδίκτυο σε ηλικία, μόλις 16 ετών. Με τη βοήθεια ειδικών, σήμερα έχει αποκτήσει νέα ενδιαφέροντα και παρόλο που είναι σπουδαστής Πληροφορικής, εξηγεί πως στο κομπιούτερ του δεν βάζει ποτέ παιχνίδια, τρέμοντας στην ιδέα πως ο εθισμός θα χτυπήσει και πάλι την πόρτα του.
Με αφορμή την παραπάνω διήγηση, ο εθισμός στο internet αποτελεί μία σχετικά καινούρια πάθηση με ιδιαίτερη έξαρση και στην Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως εβδομήντα παιδιά – στην πλειονότητά τους αγόρια – παρακολουθούνται από ειδικούς επιστήμονες της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστήμιου Αθηνών στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», επειδή παρουσίασαν πτώση στις σχολικές επιδόσεις τους. «Πρώτα έρχονται οι γονείς τους και συζητούν με τους ειδικούς. Περιγράφουν το πρόβλημα που διακρίνουν οι ίδιοι στο παιδί τους και εμείς προσπαθούμε να τους πείσουμε να έλθουν στη Μονάδα μαζί με τα παιδιά για να το αντιμετωπίσουν» δηλώνει προς «Το Βήμα» ο κ. Γ. Κορμάς, επιστημονικός συνεργάτης στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας και εκπρόσωπος του ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Μάλιστα, σύμφωνα με μελέτη που διενεργήθηκε στην ίδια μονάδα, με τη συμμετοχή 897 εφήβων ηλικίας 15 ετών, παρατηρείται ότι 19,47% των παιδιών έχουν πρόσβαση σε πορνογραφικό υλικό που «κυκλοφορεί» στον Κυβερνοχώρο. Ένα άλλο 6,2% παίζει τυχερά παιχνίδια μέσω Διαδικτύου, ενώ περίπου ένα στα δέκα παιδιά χρησιμοποιεί το internet για περισσότερες από 20 ώρες την εβδομάδα.
Από τη συγκεκριμένη μελέτη προκύπτει επίσης, ότι τα παιδιά που εθίζονται στο Διαδίκτυο μπορεί να παρουσιάζουν και άλλα σοβαρά προβλήματα, όπως υπερκινητικότητα με διάσπαση προσοχής, καταθλιπτική διαταραχή, σχιζοφρένεια, ιδεοψυχαναγκαστική και διπολική διαταραχή.
Μία ακόμη έρευνα σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου από παιδιά και εφήβους, καταδεικνύει ότι στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και στα chat rooms, η συμμετοχή των εφήβων αγγίζει το 59%, ενώ ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι το 55,4% στις ηλικίες 14 – 16 ετών παίζουν σχεδόν καθημερινά παιχνίδια βίας. Θετικό είναι ωστόσο, το γεγονός ότι το 58% χρησιμοποιεί τον Κυβερνοχώρο για εκπαιδευτικούς λόγους και αναζητά πληροφορίες για εργασίες και επιστημονικές μελέτες, ενώ το 52% αυτών αναζητά πληροφορίες για φορείς, υπηρεσίες και οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Προτού μπείτε στη διαδικασία να αποσύρετε όλους τους Η/Υ από το σπίτι σας, βεβαιωθείτε ότι είστε ενήμεροι για τη δημοσίευση της Microsoft, αναφορικά με την τήρηση 10 κανόνων για να μπορούν τα παιδιά να κινούνται ασφαλέστερα στο Διαδίκτυο:
- “Ενθαρρύνετε τα παιδιά να μοιράζονται τις εμπειρίες τους στο Internet μαζί σας. Απολαύστε το Internet, μαζί με τα παιδιά σας.
- Μάθετε στα παιδιά σας να εμπιστεύονται το ένστικτό τους. Εάν νοιώθουν άβολα με οτιδήποτε στο Internet, θα πρέπει να σας το πουν.
- Εάν τα παιδιά σας επισκέπτονται δωμάτια συνομιλίας, χρησιμοποιούν προγράμματα ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων (IM), διαδικτυακά παιχνίδια ή άλλες δραστηριότητες στο Internet που απαιτούν όνομα σύνδεσης για την αναγνώρισή τους, βοηθήστε το παιδί σας να επιλέξει το όνομα σύνδεσης και βεβαιωθείτε ότι δεν θα περιέχει προσωπικά δεδομένα του παιδιού σας.
- Επιμείνετε ώστε τα παιδιά σας να μην δίνουν ποτέ τη διεύθυνση, τον αριθμό τηλεφώνου ή άλλες προσωπικές πληροφορίες, όπως πού πηγαίνουν σχολείο ή πού τους αρέσει να παίζουν.
- Μάθετε τα παιδιά σας πως η διαφορά μεταξύ καλού και κακού είναι η ίδια στο Internet όπως και στον πραγματικό κόσμο.
- Δείξτε στα παιδιά σας πώς να σέβονται τους υπόλοιπους χρήστες του Internet. Φροντίστε να κατανοήσουν πως οι κανόνες καλής συμπεριφοράς δεν αλλάζουν μόνο και μόνο επειδή βρίσκονται στον υπολογιστή.
- Επιμείνετε ώστε τα παιδιά σας να σέβονται την ιδιοκτησία των άλλων στο Internet. Εξηγήστε τους ότι η δημιουργία παράνομων αντιγράφων της πνευματικής εργασίας άλλων -μουσική, βιντεοπαιχνίδια και άλλα προγράμματα- ισοδυναμεί με την κλοπή από ένα κατάστημα.
- Πείτε στα παιδιά σας πως ποτέ δεν θα πρέπει να συναντούν διαδικτυακούς φίλους κατά πρόσωπο. Εξηγήστε ότι οι διαδικτυακοί φίλοι μπορεί να μην είναι αυτό που υποστηρίζουν πως είναι».
- Μάθετε στα παιδιά σας πως ό,τι διαβάζουν ή βλέπουν στο Internet δεν είναι πάντοτε αλήθεια. Ενθαρρύνετέ τα να σας ρωτούν εάν έχουν αμφιβολίες.
- Ελέγξτε τη δραστηριότητα του παιδιού σας στο Internet χρησιμοποιώντας προηγμένο λογισμικό Internet. Ο γονικός έλεγχος μπορεί να σας βοηθήσει να φιλτράρετε το επικίνδυνο περιεχόμενο, να καταγράφετε τις τοποθεσίες που επισκέπτεται το παιδί σας και να μάθετε τι κάνουν εκεί”.
2 Comments
Κρίστελ Λιάκου
αυτο που “ξεχασε” να πει η Microsoft είναι: “Πηγαίνετε τα παιδιά σας σε ψυχιάτρους γιατί έχουμε πήξει από τελετουργικούς χρήστες διαδικτύου και οι ψυχιατρικές κλινικές έχουν πήξει από παιδιά με διαταραχές λόγω κατάχρησης διαδικτύου”
elena
Πόσο δίκιο έχεις!