Τι σχέση έχει ο Λέων ο ΣΤ΄ο «Σοφός», με γάμους και κηδείες, με ταχυδακτυλουργίες και μαγειρέματα… ο μόνος υπαίτιος του λεγόμενου «τετραγαμικού ζητήματος».
Τι σχέση έχει με την παρωδία αλλά και την πολιτική εξουσία που, ομολογουμένως, λόγω θέσης ασκούσε… αλλά και με το σχίσμα των Εκκλησιών που τον απασχολούσε μόνο στις περιπτώσεις συμφέροντος.
Ποικίλη… δολοπλόκα, θα λέγαμε, αλλά και αποτελεσματική… Πρώτη κατάφωρα γελοία κίνηση, που έπραξε μόλις ανέβηκε στο θρόνο και κινούμενος από αισθήματα αγνωμοσύνης, ήταν να εκθρονίσει τον Πατριάρχη Φώτιο που σημειωτέον υπήρξε μαθητής του. Στην συνέχεια ανεβάζει στο Πατριαρχικό θώκο τον αδελφό του Στέφανο που ήταν στην καταπληκτική ηλικία ωριμότητας για να σύρει το καράβι της Εκκλησίας, των μόλις 16 ετών.
Αν υπήρξε κάποια αντίδραση για αυτή την απίθανη κατά τα άλλα κίνηση; Ουδεμία! Οι συνοδικοί κανόνες εφαρμόζονταν κατά περίσταση εν προκειμένω καθώς αφενός η Δυτική Εκκλησία αντιπαθούσε τον Φώτιο και αφετέρου η Ανατολική Εκκλησία «εποίησεν την νύσσαν» κατά τη συνηθισμένη τακτική της. Η δε Δυτική Εκκλησία τράβηξε και άλλο το σκοινί μάλιστα, ζητώντας να ακυρωθούν όλες οι ενέργειες και χειροτονίες κατά τη θητεία του Φωτίου.
Ο καλός μας ο Λέων, θεωρούσε εαυτόν ιδιαίτερα ευφυή και φρόνιμο, εξ ου και το προσωνύμιο του «Σοφός», αλλά η αλήθεια είναι ότι απείχε πολύ από το να θεωρηθεί το οξυδερκές διανοούμενο αγόρι που κινούσε παρασκηνιακά όλα τα νήματα στην Αυτοκρατορία. Στην πραγματικότητα ο λαός δεν τον συμπαθούσε ιδιαίτερα και ήταν μάλλον αδιάφορος και αντιπαθής.
Κατέβαλε λοιπόν ιδιαίτερες προσπάθειες να ανατρέψει την εικόνα του αντιπαθητικού αυτοκράτορα που κυριαρχούσε και για να προσεγγίσει το λαό αποφάσισε να ασχοληθεί με τον Γάμο ένα από τα σπουδαιότερα μυστήρια του Χριστιανισμού, αλλά και ταυτοχρόνως να ευλογήσει και τα γένια του, που ήταν και ουκ ολίγα κατά τη συνήθη μόδα της εποχής.
Προσέξτε…
- Η 90η «Νεαρά» επικύρωνε την εκκλησιαστική απαγόρευση του 4ου Γάμου και αποδεχόταν τον τρίτο με λίγη σφίξη
- Η 91η «Νεαρά» απαγόρευε δε την ερωτική συμβίωση χωρίς γάμο χρησιμοποιώντας μάλιστα πολύ οξείς και ανάλγητους χαρακτηρισμούς.
Ο Αυτοκράτορας μας λοιπόν ήταν νυμφευμένος αρχικά με τη Θεοφανώ, την οποία ουδέποτε αγάπησε… (1ος γάμος)
Ερωμένη ήταν η Ζωή, μια πανέμορφη κοπέλα, νέγρικης καταγωγής, που την κυκλοφορούσε φανερά και φρόντισε να την αποκαταστήσει αμέσως μετά το θάνατο της Θεοφανούς που πέθανε σε τελεία εγκατάλειψη, χωρίς να του δώσει τον πολυπόθητο διάδοχο.
Από τη μεριά της δε η Ζωή, που είχε φροντίσει να δηλητηριάσει τον σύζυγο της στον κατάλληλο χρόνο, κατάφερε να τον παντρευτεί με δόξα και τιμή… (2ος γάμος) με αποτέλεσμα να ξεσπάσει τεράστιο σκάνδαλο. Ο Λέων εν τω μεταξύ, που μέσα από αυτή την παράνομη σχέση τους είχε αποκτήσει και μια κόρη, κατάφερε να την αποκαταστήσει με το γάμο αυτό. Δύο χρόνια μετά το γάμο τους η Ζωή πεθαίνει.
Παίρνει στην συνέχεια ειδική άδεια για να παντρευτεί την Ευδοκία (3ος γάμος), γνωστή για την ομορφάδα της και την λεβεντιά της. Άτυχη όμως και η Ευδοκία πεθαίνει στη γέννα και αργότερα πεθαίνει και το νεογέννητο που είχε έρθει στο κόσμο από αυτό το γάμο. Πεθαίνει επίσης και η κόρη που είχε αποκτήσει από την ερωμένη και μετέπειτα δεύτερη σύζυγο του Ζωή.
Αποφασίζει να ξαναπαντρευτεί αυτή τη φορά με την Ζωή Καρβονοψίνα (4ος γάμος), παλλακίδα υψηλών προδιαγραφών που σημειώστε και με αυτήν είχε παράνομες σχέσεις στο παρελθόν και είχε αποκτήσει επίσης και μία κόρη μαζί της, που και αυτή πέθανε μικρή. Ο γάμος αυτός προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Πατριάρχη Νικόλαου Μυστικού, μαθητή του Πατριάρχη Φωτίου, ο οποίος παρέμεινε αρνητικός και επέμενε να μην κυρώσει το γάμο αυτό.
Στο μεταξύ η Ζωή Κορβονοψίνα γέννησε το 905 επιτέλους τον πολυπόθητο διάδοχο, το αγόρι που αργότερα ονομάστηκε Κωνσταντίνος Ζ΄ ο Πορφυρογέννητος. Ο Πατριάρχης δέχεται να βαπτίσει το παιδί στην Αγιά Σοφιά καθώς δεν υπήρχε άλλος διάδοχος για το θρόνο. Πρωτοτυπώντας και πάλι ο Λέων, λίγες μέρες μετά τη βάπτιση του διαδόχου, πήρε μόνος του την ιδιότητα του ιερέα και παντρεύτηκε τη Ζωή ως ιερέας και γαμπρός ταυτόχρονα.
Ακολουθεί η ισχυρή ρήξη με τον Πατριάρχη που τα Χριστούγεννα μάλιστα του 906 απαγόρευσε στον Αυτοκράτορα την είσοδο στον Ναό της Αγίας Σοφίας από την κύρια θύρα.
Στράφηκε τότε ο Λέων στο Παπά Σέργιο Γ΄, που ευχαρίστως ενέκρινε αυτό το γάμο-παρωδία, καθώς κολακεύτηκε ανυπόκριτα που ο Αυτοκράτορας στράφηκε στο Βατικανό για την έγκριση του γάμου του. Επίσης και ο αρχιεπίσκοπος Καισαρείας Αρέθας εγκρίνει τον 4ο γάμο δείχνοντας την αντίθεση του στον Νικόλαο Μυστικό, ενώ Πατριάρχες της Ανατολής μεμονωμένα, ενέκριναν με τη σειρά τους το γάμο του έχοντας πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού τους ίσως κάποια γενναία κρατική επιχορήγηση.
Όταν ο Λέων είδε και απόειδε ότι ο Πατριάρχης παρέμενε άκαμπτος στην άρνηση του για το γάμο, τον καθαίρεσε και στη θέση του τοποθετεί τον σύγκελλο Ευθύμιο. Η εξορία του Νικόλαου επικυρώνεται από τον Πάπα Σέργιο καθώς και ο διορισμός του Ευθυμίου με τον γάμο-παρωδία.
Τα σχόλια πάντα δικά σας και δικά σας…..