Από την στιγμή που φέρνουμε ένα παιδί στον κόσμο , μόνιμο μέλημα μας είναι η σωστή ανατροφή του και η καθημερινή φροντίδα του. Τα παιδιά από την στιγμή της γέννησης τους φέρουν κάποια συγκεκριμένα ορόσημα στις κινήσεις , στις συμπεριφορές και στον τρόπο ομιλίας ή την προσπάθεια για ομιλία τους. Έτσι μέσα από αυτά τα ορόσημα μπορούμε πλέον να καταλάβουμε αν όλα “βαίνουν καλώς”. Ας ξεκινήσουμε να μάθουμε όλοι μας αυτά τα ορόσημα.
2 ετών:
Γνωστικά Ορόσημα:
-Aρχίζει να ταξινομεί με βάση σχήματα-χρώματα
-Aρχίζει το συμβολικό παιχνίδι
Κοινωνικά και συναισθηματικά ορόσημα :
-Μιμείται την συμπεριφορά των άλλων
-Συνειδητοποιεί όλο και περισσότερο τον εαυτό του ως ξεχωριστό
-Χαίρεται να κάνει παρέα με άλλα παιδιά
-Παρουσιάζει αύξηση της ανεξαρτησίας
-Αρχίζει να δείχνει προκλητική συμπεριφορά
Ανησυχούμε όταν:
-Δεν μπορεί να περπατήσει ( από 18 μηνών )
-Αποτυγχάνει να αναπτύξει έναν ώριμο τρόπο βάδισης μετά από αρκετούς μήνες από το πρώτο περπάτημα
-Δεν λέει τουλάχιστον 15 λέξεις ( από 18 μηνών )
-Δεν χρησιμοποιεί φράσεις 2 λέξεων ( από 2 ετών )
-Δεν φαίνεται να γνωρίζει τη λειτουργία των κοινών οικιακών αντικειμένων
3 ετών:
Ορόσημα Κίνησης:
– Σκαρφαλώνει με ευχέρεια
-Ανεβοκατεβαίνει σκάλες με εναλλαγή ποδιών
– Βαδίζει γρήγορα / τρέχει
-Ισορροπεί στο 1 πόδι ( 1 έως 5 δευτερόλεπτα )
-Συλλαμβάνει 1 μεγάλη μπάλα με τα χέρια λυγισμένα
-Πηδάει με το 1 πόδι ( 3 συνεχόμενες φορές )
-Κάνει τούμπες
-Κάνει πετάλι
-Ο συντονισμός των κινήσεων ( 3,5 ετών ) απουσιάζει
Ορόσημα δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας:
-Σχεδιάζει ευθείες και κυκλικές γραμμές
-Γυρίζει τις σελίδες
– Βιδώνει και ξεβιδώνει καπάκια και βίδες
– Κάνει κατασκευές με Lego / πλαστικούς / υφασμάτινους κύβους
-Κατασκευάζει κύβους με 10 λέξεις
-Ζωγραφίζει αυθόρμητα
-Η χρήση των χεριών μπορεί να εναλλάσσεται
Ορόσημα λόγου και ομιλίας:
-Ακολουθεί οδηγίες με 2-3 μέρη
– Αναγνωρίζει το όμοιο και το διαφορετικό σε εικόνες
– Ανταποκρίνεται σε λεκτικούς περιορισμούς και οδηγίες
– Αναγνωρίζει όλα τα κοινά οικιακά αντικείμενα
-Ακούει με προσοχή και ενδιαφέρον μικρές ιστορίες
-Αντιλαμβάνεται την θέση στον χώρο
-Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-5 λέξεις
-Διαλέγεται με λογικές προτάσεις
-Επαναλαμβάνει πολλά τραγουδάκια
-Μετράει 2-3 αντικείμενα
-Κατέχει την σωστή άρθρωση του 50%-75% συμφώνων
-Το λεξιλόγιο του περιλαμβάνει 1500 λέξεις (έως 4 ετών )
-Αναγνωρίζει και μπορεί να επιλέγει αντικείμενα που είναι σκληρά/μαλακά , βαριά/ελαφριά κλπ
Γνωστικά Ορόσημα:
-Παίζει με μηχανικά παιχνίδια
-Κατανοεί την διαφορά παρόν-μέλλον
-Εκδηλώνει περιέργεια
-Ταξινομεί χρώματα-σχήματα
-Συμπληρώνει πάζλ 6 τεμαχίων
-Απαντάει λογικά με ερωτήσεις
-Χρησιμοποιεί κατάλληλες λέξεις
Κοινωνικά και συναισθηματικά ορόσημα:
-Είναι έτοιμο να συμμορφωθεί με τα λόγια
-Αρχίζει να δέχεται , να τηρεί την σειρά του
-Συμμετέχει σε απλά κοινωνικά παιχνίδια
-Πηγαίνει τουαλέτα στην διάρκεια της ημέρας
-Εμφανίζει ουδέτερους φόβους
-Χρησιμοποιεί τον λόγο του για να αντισταθεί
-Είναι ικανό για διαπραγμάτευση με τους μεγάλους
-Προσπαθεί να ευχαριστήσει το περιβάλλον του
-Μπορεί να αυνανίζεται φανερά
-Μπορεί να έχει φανταστικούς φίλους / συμπαίκτες
-Μοιράζεται τα πράγματα του
Ανησυχούμε όταν:
-Πέφτει συχνά και δυσκολεύεται να ανέβει σκάλες
-Δεν μιλάει καθαρά
-Δεν μπορεί να φτιάξει πύργο με >4 τουβλάκια
-Δυσκολεύεται στην μεταχείριση μικρών αντικειμένων
-Δεν μπορεί να αντιγράψει έναν κύκλο
-Δεν επικοινωνεί με μικρές φράσεις
-Δεν οργανώνει ή συμμετέχει σε φανταστικά παιχνίδια
-Δεν καταλαβαίνει απλές οδηγίες
-Δεν δείχνει ενδιαφέρον για άλλα παιδιά
-Δεν αποχωρίζεται την μητέρα του
-Δεν έχει βλεμματική επαφή
-Το ενδιαφέρον για παιχνίδι είναι περιορισμένο