Τώρα τελευταία, σε όποιο ενημερωτικό μέσω και αν κοιτάξεις θα διαβάσεις για το κίνημα της πατάτας. Από μικρά και άγνωστα blogs μέχρι μεγάλες εφημερίδες ασχολούνται με την πατάτα Νευροκοπίου και το πως οι παραγωγοί κατάφεραν να παρακάμψουν τους μεσάζοντες και να πουλήσουν σε πολύ χαμηλή τιμή.
Πριν ξεκινήσω να παραθέτω τις σκέψεις μου, να σημειώσω ότι βασική πηγή έμπνευσης είναι αυτό το άρθρο! Επίσης, να σημειώσω ότι οποιοδήποτε ύφος αρνητισμού αισθανθείτε απευθύνεται στα ΜΜΕ που λένε την μισή αλήθεια (συνήθως).
Το σίγουρο είναι ότι η τελική τιμή της πατάτας (αλλά και οποιοδήποτε άλλου λαχανικού – φρούτου – κλπ) είναι υπερτιμημένη! Οι καταναλωτές θα μπορούσαν σίγουρα να εξασφαλίσουν χαμηλότερες τιμές από αυτές στα ράφια των super market ή στους πάγκους της λαϊκής. Το δεύτερο σίγουρο είναι ότι η τελική τιμή της πατάτας από το κίνημα της πατάτας, είναι υποτιμημένη!
Το “κίνημα” πουλάει (για την ακρίβεια προπωλεί) συγκεκριμένο -μεγάλο- όγκο προϊόντος, σε συγκεκριμένο μέρος, σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα. Σας θυμίζει κάτι αυτή η τακτική; Φυσικά! Την τακτική της Groupon και όλων (σχεδόν) των άλλων deal site! Μεγάλες ποσότητες, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε συγκεκριμένο μέρος. Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουν να μην έχουν έξοδα αποθήκευσης, έξοδα μεταφοράς, ρίσκο (μιας και είναι όλη η ποσότητα προπουλημένη) και τα λοιπά (για να μην αναφερθώ καθόλου στα έξοδα προβολής και διαφήμισης τα οποία είναι τζάμπα μετά από τόσα που έχουν γραφτεί σε ολόκληρο το φάσμα των ΜΜΕ). Ταυτόχρονα, καταφέρνουν και παρακάμπτουν μερικές διατάξεις των νόμων οι οποίες υπάρχουν (άλλοτε ορθά και άλλοτε όχι) για να προστατεύουν τους καταναλωτές (π.χ. έλεγχοι ποιότητας, ποσότητα φυτοφαρμάκων, κλπ).
Το super market, από την άλλη, δεν ξέρει πόση πατάτα θα πουλήσει ή πότε θα την πουλήσει! Μπορεί να κάνει ένα σωρό εκτιμήσεις, αλλά ποτέ δεν θα είναι σε θέση να ξέρει ότι την Τρίτη 6 Μαρτίου θα πουλήσει 2 τόνους πατάτας (ούτε 1,9, ούτε 2,1 τόνους) στο υποκατάστημα της Εγνατίας! Έτσι, είναι αναγκασμένο να παραγγέλνει μεγάλες ποσότητες, να τις αποθηκεύει, να τις διατηρεί μέχρι να έρθει η ώρα πώλησής τους και να τις διακινεί από την αποθήκη στο τελικό υποκατάστημα το οποίο μπορεί να είναι οπουδήποτε στην Ελλάδα (αν μιλάμε για μεγάλες αλυσίδες, αλλά και για μικρές η διασπορά των καταστημάτων μπορεί να είναι και πάλι μεγάλη).
Όλες αυτές οι ενέργειες σαφώς και αυξάνουν το κόστος. Συνεπώς, είναι λογικό να μην περιμένουμε να δούμε την τιμή του “κινήματος” στα ράφια των καταστημάτων.
Η δεύτερη πηγή έμπνευσης είναι αυτό το άρθρο το οποίο πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα. Οι τιμές είναι μεγαλύτερες από αυτές που θα περιμέναμε, αλλά γιατί; Σίγουρα υπάρχουν κάποιοι που πουλάνε με μεγάλο περιθώριο κέρδος γιατί μπορούν! Ωστόσο, πως καταφέρνουν να δικαιολογούν αυτές τις μεγάλες τιμές; Σύμφωνα με το άρθρο, υπάρχει μία μερίδα μεσαζόντων η οποία εκμεταλλευόμενη τα κενά των νόμων (;), έκοβε αποδείξεις για μεγαλύτερες τιμές αγοράς από αυτές που πραγματικά πλήρωνε. Έτσι, παρουσίαζε αυξημένο κόστος και άρα δικαιολογούσε μεγαλύτερη τιμή. Την ίδια στιγμή, ευχαριστημένος ήταν και ο αγρότης ο οποίος διεκδικούσε μεγαλύτερη επιστροφή ΦΠΑ (εξηγεί το παραπάνω άρθρο πως και γιατί).
Συνεπώς, ακόμα και ο αγρότης που γκρινιάζει για την τελική υπερεκτιμημένη τιμή της πατάτας, έχει μερίδιο ευθύνης! Από ότι φαίνεται, κάτι άλλαξε φέτος (δεν ξέρω τι) και πλέον αυτή η τακτική δεν είναι προς το συμφέρον του αγρότη, ο οποίος προκειμένου να αποδεσμευτεί από τις συνήθειες των τελευταίων ετών, βάλθηκε να αποδείξει τις υπέρογκες τιμές μπας και ορισμένοι συνετιστούν.
Μακάρι το σχέδιο να πιάσει, οι τιμές να πέσουν και όλα τα επανέλθουν στα λογικά και φυσιολογικά επίπεδα.
6 Comments
agapi
den eimai sigouri oti simfono… pote den imoun yper tis autodikias, alla stin prokeimeni to kathestos ton mesazonton itan sxedon mafioziko !
oi times simera, kata 60% kai 70% xamiloteres, den ksero an dikaiologoun ta opoia kosti, alla einai sigoura mia “kataggelia” tou poso xamiloteres tha mporousan outos i allos na itan..de symfoneis?
asynadak
Συμφωνώ απόλυτα και για αυτό εύχομαι να πετύχει. Παρόλα αυτά, δεν μπορούμε να παραμελλήσουμε το γεγονός ότι η πώληση σε τόσο χαμηλή τιμή έχει και κάποια “κόστη”, όπως ότι δεν κόβεται απόδειξη (http://econvoice.blogspot.com/2012/03/blog-post.html), ότι δεν εξασφαλίζεται ο καταναλωτής, ότι δεν λειτουργεί η ελεύθερη αγορά (γιατί δεν εφαρμόζονται οι νόμοι) και τα λοιπά.
Είναι μία κίνηση η οποία ευελπιστώ να μειώσει γενικά τις τιμές, ωστόσο είναι μία κίνηση που πρέπει να έχει προσωρινό και μεμονωμένο χαρακτήρα και να μην γίνει ο κανόνας.
αγγελα
στο χαμηλο κοστος του προιοντος δεν εχουμε υπολογισει και τη ζημια απο το αλλιωμενο του ειδους που θα πεταχτει καθως δεν εχεις το δικαιωμα της επιλογης. σε ενα τσουβαλι πατατες 30 η 50 κιλων σιγουρα καποιες θα πεταχτουν και επιπλεον στις περισοτερες περιπτωσεις μεχρι να καταναλωθει το συνολο του προιοντος θα εχει υπαρξει και μια αλλιωση του θα πεταξουμε δηλαδη καποια ποσοτητα και ολο αυτο επιβαρυνει την αρχικη τιμη.
ectoras
Γιατί δεν το πάμε ένα βήμα παραπέρα; Δεν σας κάνει εντύπωση πως τα ΜΜΕ αγκάλιασαν αυτές τις ενέργειες; Το ρόλο τους να παραπληροφορούν και να απροσανατολίζουν τον καταφέρνουν καλά. Αφήνουμε το ζήτημα της εθνικής κυριαρχίας και των πετρελαίων για να ασχοληθούμε με πατάτες??!! Φαίνεται δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ότι εάν λύσουμε το πρώτο ζήτημα δεν θα έχουμε πρόβλημα να αγοράσουμε όλη την παραγωγή του πατάτας του κόσμου!
asynadak
Αυτή είναι μία πάρα πολύ απλοποιημένη και αφελής προσέγγιση. Η σχέση που έχουν τα πετραίλεα (αν υπάρχουν) με την πατάτα και τις προθέσεις των ΜΜΕ νομίζω πως δεν έχουν καμία σχέση. Δεν υπάρχουν παντού θεωρίες συνομοσίες. Στην συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχουν αφελείς δημοσιογράφοι (ίσως).
ectoras
Εγώ δεν ανάφερα τίποτα για θεωρίες συνωμοσίας. Σαφώς αυτό που έγινε με τις πατάτες είναι μια αυτονόητη ενέργεια επιβίωσης. Όπως αυτονόητο είναι και οι ιδιοκτήτες των καναλιών να έχουν συμφέροντα και να τα προωθούν μέσω αυτών. Τώρα εάν εσύ θες αυτό να το χαρακτηρίσεις θεωρίες συνωμοσίας είναι δικαίωμα σου. Εγώ το λέω πραγματικότητα.