Στις ανεπτυγμένες χώρες, η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων έχουν πρόσβαση και συνεπώς χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, το διαδίκτυο είναι ένα παγκόσμιο σύστημα διασυνδεδεμένων δικτύων υπολογιστών που χρησιμοποιούν καθιερωμένη ομάδα πρωτοκόλλων για να εξυπηρετεί εκατομμύρια χρηστών καθημερινά σε ολόκληρο τον κόσμο, το οποίο έχει εξυμνηθεί αρκετές φορές για τις υπηρεσίες που παρέχει στους ανθρώπους, αλλά και έχει κατηγορηθεί άλλες τόσες φορές για τους κινδύνους που συνεπάγεται η χρήση του.
Αρχικά, το διαδίκτυο παρέχει στον άνθρωπο τη δυνατότητα πρόσβασης σε σωρεία πληροφοριών. Με τη χρήση του διαδικτύου, ο άνθρωπος καθίσταται ικανός να αναζητήσει και συνεπώς να βρει τις πληροφορίες που επιθυμεί, αναφορικά με οποιοδήποτε θέμα, σε αρκετές ενημερωτικές ιστοσελίδες, ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες αλλά και διαδικτυακές πλατφόρμες μάθησης. Συνεπώς, το διαδίκτυο συντείνει στην επιμόρφωση του ανθρώπου επειδή του παρέχει μεγάλο αριθμό πληροφοριών σχετικά με κάθε θέμα.
Επιπλέον, με τη βοήθεια του διαδικτύου, επιτυγχάνεται η επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων που βρίσκονται μακριά ο ένας από τον άλλο. Το διαδίκτυο προσφέρει ένα γρήγορο και παράλληλα αποτελεσματικό τρόπο για επιτευχθεί η επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων που ζουν μακριά ο ένας από τον άλλο μέσω της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας ή αλλιώς email. Ακόμη, η ηλεκτρονική αλληλογραφία συντελεί στην επικοινωνία μεταξύ διαφορετικών λαών και συνεπώς στην ανταλλαγή πολιτισμικών στοιχείων.
Ωστόσο, παρά τα οφέλη που παρέχει το διαδίκτυο στον άνθρωπο, οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η χρήση του, το καθιστούν ένα αμφιλεγόμενο θέμα. Δεν υπάρχει πάντοτε απόλυτη σιγουριά ότι οι πληροφορίες που παρέχει το διαδίκτυο είναι αξιόπιστες και αντικειμενικές. Επιπλέον, υπάρχει και η πιθανότητα να προβάλλονται ανυπόστατες και αναληθείς πληροφορίες που αποσκοπούν παραπληροφόρηση και την χειραγώγηση του δέκτη με σκοπό την εξυπηρέτηση πολιτικών συμφερόντων. Συνεπώς, το διαδίκτυο δεν αποτελεί πάντα μια αξιόπιστη πηγή πληροφοριών.
Επιπρόσθετα, όπως επισημαίνει και ο Σπυρίδων Κούτρας, “στο λαβυρινθώδη κόσμο του Ίντερνετ ελλοχεύουν και άλλο κίνδυνοι, που είναι δύσκολο να ελεγχθούν. Οι κίνδυνοι αυτοί απειλούν περισσότερο τα παιδιά και τους εφήβους που δεν έχουν την πείρα και την ωριμότητα να τους αντιμετωπίσουν και να τους αποφύγουν” (Πειστικός Λόγος. Τεύχος Β’. Αθήνα: Σαββάλλας, 2005. 121. Έντυπη μορφή). Οι νέοι άνθρωποι είναι περισσότερο επιρρεπείς στην προπαγάνδα που επικρατεί στο διαδίκτυο. Ως αποτέλεσμα, έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να είναι ο στόχος προσηλυτισμού με σκοπό την εισαγωγή σε διάφορες οργανώσεις όπως επίσης έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εθιστούν σε ηλεκτρονικά παιχνίδια που παρέχονται από το διαδίκτυο.
Παρ’ όλα αυτά,οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η χρήση του διαδικτύου μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά και παράλληλα οι άνθρωποι να απολαμβάνουν τα οφέλη που παρέχει το διαδίκτυο. Με την απόκτηση της στοιχειώδους παιδείας και εκπαίδευσης, ο άνθρωπος περιέρχεται σε θέση να αντιλαμβάνεται και να καταλαβαίνει τις αλλαγές που συμβαίνουν και σε τι αποσκοπούν. Επομένως, με την απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων, ο άνθρωπος καθίσταται ικανός να διακρίνει την αληθή από την αναληθή πληροφορία και το σκοπό αυτής αλλά και να έχει αυτοσυγκράτηση αναφορικά με την ψυχαγωγία του στο διαδίκτυο.
Συνοπτικά, το διαδίκτυο αποτελεί πηγή απεριόριστων πληροφοριών που συντελεί στην επιμόρφωση του ανθρώπου και ταυτόχρονα συμβάλλει στην επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων που βρίσκονται μακριά ο ένας από τον άλλο. Ωστόσο, η χρήση του διαδικτύου συνεπάγεται και κινδύνους. Συγκεκριμένα, οι πληροφορίες που παρέχει το διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστες και μπορεί να αποσκοπούν στην παραπλάνηση του δέκτη, ενώ παράλληλα τα νέα παιδιά είναι περισσότερο επιρρεπή στην προπαγάνδα που συντελείται στο διαδίκτυο με κίνδυνο τον προσηλυτισμό σε διάφορες οργανώσεις και τον εθισμό σε διαδικτυακά παιχνίδια. Οι κίνδυνοι αυτοί βέβαια μπορούν να αντιμετωπιστούν με την απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων με βοήθεια της παιδείας, οι οποίες θα βοηθήσουν τον άνθρωπο να διακρίνει το αξιόπιστο από το αναξιόπιστο.