¨Και εγώ είμαι Ολυμπιακός¨, φωνάζει ο μικρός στην είσοδο της πολυκατοικίας, βλέποντας ένα νεαρό γείτονά του με κόκκινο μπουφάν.
Ούτε 5 χρονών και όμως έχει ήδη κάνει μια επιλογή που, άσχετα με το πόσο θα τον απασχολεί (η χ, ψ ομάδα του) μελλοντικά, θα τον ακολουθεί πιθανότητα για μια ζωή.
Τι μας κάνει λοιπόν, από τόσο μικρή ηλικία μάλιστα, όπως του μικρού του παραδείγματός μας, να επιλέγουμε ομάδα; Ποιος και τι μας επηρεάζει να πάρουμε τη μία ή την άλλη κατεύθυνση;
Αρχικά, υπάρχει η φυσιολογική ανάγκη του ανθρώπου να ανήκει κάπου. Το «ανήκειν» εξάλλου έχει ενταχθεί στην ιεραρχική πυραμίδα των ανθρώπινων αναγκών. Πολύ σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζει και η επιθυμία του ατόμου να συμμετέχει ενεργά σε κάποια μορφή ομάδας.
Με απλά λόγια, η ενεργή συμμετοχή κάποιου ακόμη και πχ. στην ομάδα στην πλατεία της γειτονιάς του, τον ωθεί να ενταχθεί πιο εύκολα στο κοινό ή οπαδούς μιας ομάδας, ενώ από την άλλη, αυτός που απέχει από τέτοιου είδους ομαδικές δραστηριότητες, πολλές φορές, δεν έχει και το ενδιαφέρον να υποστηρίξει τη μια ή την άλλη ομάδα.
Όσον αφορά στην επιλογή μιας συγκεκριμένης ομάδας, το οικογενειακό περιβάλλον, χωρίς να αποτελεί έκπληξη αυτό, έχει τον πρώτο λόγο σε αυτή. Πόσες φορές ο Βενιαμίν στην οικογένεια δε γίνεται πχ. Αεκτζής γιατί και ο μπαμπάς του ή τα αδέρφια του είναι ΑΕΚ; Ακόμη και η επιλογή του χρώματος των ρούχων στα παιδιά, γίνεται εξαιτίας των οπαδικών πεποιθήσεων των γονέων, οδηγώντας τα να διαλέξουν τη «σωστή» γι΄ αυτούς ομάδα.
Ένας άλλος λόγος που μας κάνει «ακόλουθους» μιας ομάδας, αποτελεί ο θαυμασμός για ένα συγκεκριμένο παίκτη, τον οποίο οι επιδόσεις του και η μετέπειτα προώθησή του, τον κάνουν «είδωλο», δίνοντας στην ομάδα που αγωνίζεται πολλούς υποστηρικτές. Επιπρόσθετα, δε γίνεται να μην αναφερθεί ο καθόλου αμελητέος ρόλος που παίζουν οι επιτυχίες μιας ομάδας, γεννώντας ομάδες «θρύλους», διαχρονικής αξίας.
Τέλος, η εντοπιότητα μιας ομάδας επηρεάζει, και αυτή με τη σειρά της, σε μεγάλο βαθμό το άτομο στο να την επιλέξει. Είναι κάτι εντελώς λογικό, καθώς η τοπική κοινωνία στην οποία ζει κάποιος δημιουργεί συναισθηματικούς δεσμούς με τους, αν μπορούμε να τους πούμε έτσι, αντιπροσώπους της στους διάφορους τομείς, με τον αθλητισμό να αποτελεί τον πιο δημοφιλή.
Είτε λοιπόν εξαιτίας της μίμησης, είτε μέσω επηρεασμού, είναι γεγονός πως από μικροί έχουμε τη δική μας «σωστή» απάντηση στο κλασικό πλέον ερώτημα: ¨Τι ομάδα είσαι;¨