Οι υποψηφιότητες των φετινών βραβείων Όσκαρ, για την ανάδειξη των καλύτερων ταινιών του 2022, ανακοινώθηκαν την Τρίτη 24 Ιανουαρίου. Παρότι οι προβλέψεις είναι αβέβαιες και οι διεκδικητές πολλοί, υπάρχουν φαβορί και αουτσάιντερ, τουλάχιστον για τα πιο σημαντικά βραβεία. Σήμερα θα μιλήσουμε για το πιο σημαντικό όλων: το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, το οποίο έχει εξελιχθεί σε κούρσα “τριών αλόγων”. Ποια είναι αυτά, ποιο έχει το μομέντουμ και ποια στοιχεία τους ενισχύουν, αλλά και πλήττουν, τις πιθανότητές τους; Οι απαντήσεις στις γραμμές που ακολουθούν.
Τα Πάντα Όλα (Everything, Everywhere, All at Once) των Dan Kwan & Daniel Scheinert
Κωμωδία φαντασίας, 139΄
Πρωταγωνιστούν: Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Jamie Lee Curtis
Μια μεσήλικας μετανάστης από την Κίνα στις ΗΠΑ, μάλλον απογοητευμένη από τη ζωή της, ταξιδεύει στο πολυσύμπαν και μαθαίνει πως είναι η μοναδική ελπίδα της ανθρωπότητας απέναντι σε μια διαβολική μορφή της κόρης της
Τι είναι: Μια αλλοπρόσαλλη, πολυεπίπεδη, άναρχη κωμωδία που έχει πολλή φαντασία, ένα σχετικό δράμα, ανατροπές, ενδιαφέροντες χαρακτήρες και μια σειρά κοινωνικών μηνυμάτων. Θα μπορούσε να είναι low budget εγχείρημα της Marvel, αλλά το γεγονός ότι οι συντελεστές της είναι χαμηλού προφίλ την κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρουσα
Είναι φαβορί γιατί: Η εστίαση στη μειονότητα και το αουτσάιντερ, τα χαμηλά credentials των συντελεστών και το αβανταδόρικο σενάριο έχουν δημιουργήσει ένα παλιρροϊκό κύμα στήριξης το οποίο πιθανότατα θα οδηγήσει την ταινία στη νίκη, στα βήματα πρόσφατων “εναλλακτικών” νικητών όπως το Moonlight και τα Παράσιτα
Τι μπορεί να τη σταματήσει: Μάλλον τίποτα, ωστόσο αν τελικά η ταινία αυτή δεν κερδίσει το ανώτατο βραβείο, θα οφείλεται κυρίως στο γεγονός πως διαθέτει έντονο στοιχείο κωμωδίας και φαντασίας, είδη τα οποία η Ακαδημία αποδεδειγμένα δε συμπαθεί ιδιαίτερα
The Fabelmans του Steven Spielberg
Coming-of-age δράμα, 151’
Πρωταγωνιστούν: Gabrielle LaBelle, Michelle Williams, Paul Dano
Στις μεταπολεμικές δυτικές Ηνωμένες Πολιτείες, ένα έφηβο αγόρι από μια δυσλειτουργική οικογένεια εβραϊκής καταγωγής ανακαλύπτει την αγάπη του για τον κινηματογράφο μέσα από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει
Τι είναι: Ένα νοσταλγικό, όμορφο ταξίδι, από αυτά που δε μας έχει συνηθίσει ο Σπίλμπεργκ, με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία από το δημιουργό του. Η αγάπη για τον κινηματογράφο, η οικογένεια, η ενηλικίωση και ο αντισημιτισμός είναι οι εστίες γύρω από τις οποίες περιστρέφεται, συνδυάζοντας την κωμωδία με το δράμα.
Είναι φαβορί γιατί: Έχει ως “δυνατό χαρτί” τον τεράστιο σκηνοθέτη της, κανένα εμφανές ψεγάδι, είναι μια ιστορία με την οποία μπορείς να ταυτιστείς και, με λανθάνοντα τρόπο, περνά μηνύματα για τις ανθρώπινες σχέσεις και τη μισαλλοδοξία
Τι μπορεί να τη σταματήσει: Η προαναφερθείσα περιγραφή θα την οδηγούσε σίγουρα στη νίκη μέχρι πριν περίπου μια δεκαετία, ωστόσο εσχάτως η Ακαδημία έχει απομακρυνθεί από τις λεγόμενες “τυπικές οσκαρικές” ταινίες και ψάχνει πιο εναλλακτικές, δυναμικές προτάσεις με ευρύτερη απήχηση στο κοινό και ισχυρά μηνύματα
Τα Πνεύματα του Ινισέριν (The Banshees of Inisherin) του Martin McDonagh
Μαύρη κωμωδία, 114΄
Πρωταγωνιστούν: Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon
Σε ένα νησί της Ιρλανδίας, στις αρχές των 1920s, δύο φίλοι ξεκινούν μια παράλογη και εν δυνάμει επικίνδυνη κόντρα όταν ο ένας από αυτούς ξαφνικά διακόπτει την επαφή με τον άλλο
Τι είναι: Μια πολύ… ιρλανδική, σουρεαλιστική μαύρη κωμωδία, με δηλητηριώδεις διαλόγους, υπέροχα τοπία, ακόμα πιο υπέροχες ερμηνείες, σασπένς και ακρότητες… από το πουθενά, και μια επανένωση της τριάδας Martin McDonagh, Colin Farrell και Brendan Gleeson, δεκατέσσερα χρόνια μετά το In Bruges
Είναι φαβορί γιατί: Είναι ισορροπημένη, διασκεδαστική, με ένα ιδιάζον αλληγορικό μήνυμα, και συνδυάζει τα δυνατά σημεία των δύο έτερων φαβορί: είναι πρωτότυπη και με αρκετές σεναριακές ελευθερίες, ωστόσο έχει μεγάλα ονόματα στο καστ και μια στιβαρή πλοκή. Επίσης υπάρχει το ενδεχόμενο η Ακαδημία να “χρωστάει” στον ΜcDonagh ένα Όσκαρ από το 2017 όταν έχασαν το βραβείο οι εξαιρετικές Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, Μιζούρι
Τι μπορεί να τη σταματήσει: Το μόνο που μπορεί να εντοπίσει κανείς είναι ότι το σενάριο είναι πολύ απλό για μια ταινία που διεκδικεί τον τίτλο της καλύτερης. Στην πράξη, ωστόσο, το βασικό εμπόδιο της ταινίας προς τη νίκη είναι ο… τυφώνας Everything, Everywhere, All at Once που δε φαίνεται διατεθειμένος να σταματήσει πουθενά.
Η 95η απονομή των βραβείων Όσκαρ θα διεξαχθεί στις 12 Μαρτίου, στο Λος Άντζελες. Ας ελπίσουμε αυτή τη φορά να τη θυμόμαστε για τους νικητές και την ωραία παρουσίαση, και όχι για τις άστοχες επιλογές και τα καραγκιοζιλίκια της περσινής χρονιάς.