Είναι ένας από τους καλύτερους και πιο συμπαθείς ηθοποιούς της σύγχρονης εποχής. Ένας από τους λόγους γι΄ αυτό, το γεγονός ότι ποτέ δεν δίστασε να τσαλακώσει την εικόνα του. Ο λόγος φυσικά για τον δις βραβευμένο με Όσκαρ Τομ Χανκς, ο οποίος ξεκίνησε το 2016 με μια χαμηλού προφίλ αλλά χαριτωμένη ταινία-οδοιπορικό στα βάθη της Αραβίας…
A Hologram for the King (2016)
Κωμωδία/δράμα, 98΄
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Tom Tykwer
Πρωταγωνιστούν: Tom Hanks, Alexander Black, Sarita Choudhury
Σε έναν σχετικά τυπικό ρόλο γι΄ αυτόν, ο 60χρονος πλέον Χανκς υποδύεται έναν Αμερικανό μεσήλικα επιχειρηματία που απέτυχε επαγγελματικά και προσωπικά στη χώρα του και προσπαθεί να κάνει ένα νέο ξεκίνημα με μια μεγάλη δουλειά στη Σαουδική Αραβία. Εκεί, ωστόσο, θα έρθει αντιμέτωπος με τις ιδιαίτερες συνήθειες των ντόπιων, τόσο σε επαγγελματικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο καθημερινής ζωής, ένα αναπάντεχο πρόβλημα υγείας και, φυσικά, την απόσταση που τον χωρίζει από την πατρίδα και τα αγαπημένα του πρόσωπα. Με περίσσεια αισιοδοξία όμως και τη βοήθεια ντόπιων και δυτικών συνεργατών και φίλων του θα προσπαθήσει να βρει μια άκρη.
Όπως έγραψα και στο ξεκίνημα του άρθρου, η ταινία θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί ντοκιμαντέρ με τίτλο «Οδοιπορικό στη Σαουδική Αραβία» και ξεναγό, φυσικά, τον Τομ Χανκς. Η ταινία απεικονίζει μια χώρα στην οποία ένας άνθρωπος συνηθισμένος στο δυτικό πολιτισμό δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα. Βλέπετε, έννοιες όπως η συνέπεια και η υπευθυνότητα απουσιάζουν από τους Σαουδάραβες κεφαλαιούχους (και άντε να παραπονεθείς σε μια χώρα που όλα ελέγχονται από το βασιλιά), ενώ οι πολύπλοκες και αυστηρότατες θρησκευτικές παραδόσεις τους δημιουργούν εξωφρενικές καταστάσεις στην καθημερινότητα τους. Έτσι, τουλάχιστον, μας δείχνει ο σκηνοθέτης Tom Tykwer (Το Άρωμα, Cloud Atlas), αλλά δεν έχουμε σοβαρούς λόγους να μην τον πιστέψουμε.
Σημασία δεν έχει όμως τόσο τι μας δείχνει το έργο, αλλά πώς μας το δείχνει. Και εκεί βοηθά αφάνταστα ο σπουδαίος πρωταγωνιστής. Αν και το σενάριο δε μπορεί να χαρακτηριστεί αδιάφορο, η παρουσία του Χανκς κυριαρχεί στην οθόνη και είναι ο κύριος λόγος που το φιλμ παρακολουθείται ευχάριστα. Χιούμορ, συγκίνηση, περιέργεια, η ταινία κινείται στα όρια μεταξύ κωμωδίας και δράματος, με τον Χανκς να κατορθώνει να περνάει από αστείο σε σοβαρό προφίλ και αντίστροφα πριν καταφέρεις να ανοιγοκλείσεις τα μάτια σου.
Με τον Χανκς να κυριαρχεί, όπως είπαμε, στην οθόνη, σε κάθε σκηνή του έργου, δεν υπάρχουν ιδιαίτερα περιθώρια για τους υπόλοιπους, σχετικά άγνωστους στο ευρύ κοινό, ηθοποιούς του καστ. Μας άρεσε όμως ο Alexander Black στο ρόλο του ντόπιου οδηγού του, ο οποίος αντιπροσωπεύει μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων στις χώρες αυτές που προσπαθούν να ισορροπήσουν μεταξύ της ισλαμικής παράδοσης και του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού που αναπτύσσεται ραγδαία μεταξύ, κυρίως, της άρχουσας τάξης.
Άκρως αποκαλυπτική και εμβληματική, θα λέγαμε, η απεικόνιση της Σαουδικής Αραβίας, από την ιερή πόλη Μέκκα μέχρι τις απέραντες ερήμους της χώρας, από το σκηνοθέτη Tykwer. Η ταινία γενικά δεν διεκδικεί και… Όσκαρ, αλλά ποτέ δεν ήταν αυτός ο σκοπός της. Είναι μια πετυχημένη μίξη κωμωδίας και δράματος, μ΄ έναν κλασικό Τομ Χανκς που αποδεικνύει πως, με λίγες εξαιρέσεις, δε συμμετέχει σε μια ταινία αν δεν είναι τουλάχιστον αξιόλογη. Κι αν δεν είναι από μόνη της, θα την κάνει αυτός να είναι…
Βαθμολογία: 7/10
One Comment
Μαρία Κ.
Πάρα πολύ ωραία ταινία! Must watch!